CLYNE, ANNA [UK] >>>
A londoni születésű zeneszerző akusztikus és
elektroakusztikus műveket ír. Élvonalbeli
koreográfusokkal, filmesekkel,
vizuálművészekkel, zenészekkel dolgozik együtt,
zenéjét világszerte játsszák. A közelmúltban a
Carnegie Hall, a Los Angeles-i filharmonikus
zenekar és a Roulette/Jerome Alapítvány rendelt
tőle műveket, emellett az ASCAP és a SEAMUS is
kitüntette. Darabjait többek között Sentieri
Selvaggi, az American Composers Orchestra, a
Minnesota Orchestra játszotta, továbbá
dolgozott a Los Angeles-i Hysterica Dance
Company társulattal. Műveit olyan művészek
számára irja, mint Björk, Martin Scorsese, Alex
Ross, Esa-Pekka Salonen, ETHEL és a BalletX.
Anna Clyne kitűnő fokozatú BSc diplomáját az Edinburgh-i Egyetemen, MSc diplomáját a Manhattani School of Music-on szerezte. Jelenleg New Yorkban él, művei a Boosey & Hawkes gondozásában jelennek meg.
MŰVÉSZI NYILATKOZAT
Szenvedélyem az innovativ, bevállalós zenészekkel, filmesekkel, vizuál-művészekkel, és legfőképp koreográfusokkal való közös munka. Az új művek írásakor kialakuló képlékeny művészi párbeszéd egyrészt folyamatosan új távlatokat ad a munkámhoz, másrészt friss, izgalmas, kreatív légkört teremt. A képek és a mozdulatok inspiráló hatására olyan új zene írása a célom, amely kiegészíti és együttműködik a többi művészeti ággal, és hatással van az előadókra és a közönségre.
Anna Clyne kitűnő fokozatú BSc diplomáját az Edinburgh-i Egyetemen, MSc diplomáját a Manhattani School of Music-on szerezte. Jelenleg New Yorkban él, művei a Boosey & Hawkes gondozásában jelennek meg.
MŰVÉSZI NYILATKOZAT
Szenvedélyem az innovativ, bevállalós zenészekkel, filmesekkel, vizuál-művészekkel, és legfőképp koreográfusokkal való közös munka. Az új művek írásakor kialakuló képlékeny művészi párbeszéd egyrészt folyamatosan új távlatokat ad a munkámhoz, másrészt friss, izgalmas, kreatív légkört teremt. A képek és a mozdulatok inspiráló hatására olyan új zene írása a célom, amely kiegészíti és együttműködik a többi művészeti ággal, és hatással van az előadókra és a közönségre.
COLLINSON, STEWART [UK] >>>
Gyakorló filmkészítő
művész. A mozgóképpel végzett munkáját mélyen
áthatja az a filmrepertoár, melyet a mozi
kezdetei óta hoztak létre filmművészek. A
mozgóképet a történetmesélők, az
információközlők és az ideológiagyárosok is
felfedezték a maguk számára a XX. század
korai szakaszában, fontos azonban
megkülönböztetnünk tőlük a vizuális
művészeket, akik más célok érdekében
fordultak e médium felé. Mellőzvén a
narratívát, mint időstrukturáló eszközt,
sokan fordultak a zene, mint modell felé,
hogy ennek az új, képi időalapú médiumnak
időbeosztását megszervezzék. Ilyen módon
vizsgálva a kérdést, a mozgókép absztrakt
médiummá válik, amely fel tud szabadulni a
reprezentáció terhe alól, elsősorban
mozgással és ritmussal operálva. A jelenlegi
és a most születőben lévő digitális technikák
a művészek számára lehetővé teszik, hogy
méginkább összemossák a határokat a létező
művészeti formák között.
Collinson a tradicionális és innovatív technológiák és munka módszerek összekapcsolásával jut el az ún. "látható zené"-hez. Önálló filmeket és képzőművészeti installációkhoz alkalmazott mozgóképet is készít; oktatási projektek vezetőjeként regionális, nemzeti és nemzetközi szervezetek részére zeneszerzőkkel, zenészekkel és táncosokkal dolgozik. A Lincoln University "Művészet, Design és Média Produkció" fakultás tanára. 2006 óta a European Bridges Ensemble tagja. |
DIDKOVSKY, NICK [USA] >>>
(gitáros, zeneszerző,
programozó és zenekarvezető) 1983-ban
alapította a Doctor Nerve (Doktor Ideg) nevű
avant-rock oktettet. Jelenleg New Yorkban él,
ahol komponál, zenei szoftvereket ír,
valamint elektronikus zeneszerzést tanít a
New York- és Columbia Egyetemeken. A Java
Music Specification Language fő alkotója
(http://www.algomusic.com/jmsl/).
Zenéit többek között a Bang On A Can
All-Stars, a Meridian Arts Ensemble, a
Fred Frith Guitar Quartet, a California
EAR Unit, a New Century Players, az Ethel
String Quartet, az Electric Kompany,
valamint az ARTE Quartett számára írja,
rendhagyóbb zenéit pedig a Punos Music
nevű lemezkiadója adja ki. Bioinformatikai
vezető a Rockfeller Egyetem Gensat
programjában.
A Doctor Nerve-nek írt műveiben a rock dübörgő ereje olyan bonyolult kompozíciókkal egyesül, amelyek egy része a saját fejlesztésű számítógépes programjain alapul. A zenei világban, mely a rock, az algoritmikus kompozíció és a kortárs zene határait feszegeti állandóan, egyedülálló módon törekszik az emberi és a gépi kreativitás ötvözésére. |
|
Tagja a Fred Frith Giutar
Kvartettnek, mely tizenkét művét játssza.
Ezidáig két lemezt jelentettek meg, Ayaya
és Upbeat (Ambiances Magnetique) cimmel.
"Bone" (Csont) nevű, újonnan alapitott triója (melynek további tagjai a volt Soft Machine-es Hugh Hopper bőgős és John Roulat dobos) első lemezét a Cuneiform Records adta ki. Az album tekervényes, energikus kompozíciókat és improvizációkat tartalmaz. Bemutatkozó koncertjüket, melyen Bruce Gallanter volt a kurátor, a The STONE-ban tartották 2006 decemberében. 2008-ban a Whitney Museum of American Art-ban léptek fel. Phil Burk-kel együtt alkották meg a Java Music Specification Language (JMSL) programnyelvet, mely egy Java alapokon nyugvó, kifejezetten a számítógépes zeneszerzés céljaira írt nyelv. Didkovskytól többek között a The Mary Flanger Cary Charitable Trust, a Meet the Composer's Commissioning/Music USA, a Jerome Foundation, továbbá számos magánkezdeményezés rendelt műveket. Emellett a The Mary Flanger Cary Charitable Trust és az Aaron Copland Fund támogatja lemezeinek kiadását. Az elektronikus zeneszerzés és előadás területén kifejtett tevékenységéért megkapta a New York Foundation for the Arts alapítvány Computer Arts Fellowship ösztöndíját. A YouTube-on elérhető Black Sabbath gitáróráinak számos metálzenész rajongója van szerte a világból. |
http://www.doctornerve.org/
EUROPEAN BRIDGES ENSEMBLE [EU] >>>
Az European Bridges Ensemble internetes és
lokális hálózati multimédia előadások
létrehozására és előadásra alakult.
Tagjai Kai Niggemann (Münster), Siska Ádám (Budapest), Johannes Kretz (Bécs), Szigetvári Andrea (Budapest), Ivana Ognjanović (Belgrád), Georg Hajdu (Hamburg), és Stewart Collinson (Lincoln, Anglia) internetes összeköttetés segítségével próbálnak és koncerteznek Georg Hajdu Quintet.net hálózati interaktív zenei programjával.
Az együttes, mint ahogy azt a neve is sugallja, a „híd” metaforikus jelentésének szellemében jött létre, mely különböző történelmű kultúrákat, régiókat, helyeket különböző személyiségeken keresztül köt össze. Európa a maga történelmi és etnikai különbözőségével, többszörösen is olyan átalakuláson ment keresztül, amely elválasztotta, majd újraegyesítette az egymás szomszédságában élő, sok esetben azonos nemzethez tartozó embereket.
Az együttes a digitális technológia és a hálózat segítségével újraegyesíti a politikai, gazdasági, kulturális okok miatt különálló pontokat.
Az együttes 2009 nyarán a hamburgi Hochschule für Musik und Theater multimédia stúdiójában dolgozott saját tagjai és négy fiatal zeneszerző (Daniel Iglesia, Fredrik Olofsson, Jacob Sello, Alexander Schubert) új hálózati darabjainak létrehozásán. A keletkezett művek különböző szempontból közelítik meg a hálózati zenélést. Lesz zenei társasjáték, lesz harc a játékosok és a szélsőséges hálózati hibákat generáló szoftver között, lesz 3 dimenziós kép, melyet a hozzátartozó hanggal együtt vezérelnek a játékosok, és lesz játék a közönséggel: a kompozíció folyamatát mobiltelefon üzenetekkel lehet majd befolyásolni.
Tagjai Kai Niggemann (Münster), Siska Ádám (Budapest), Johannes Kretz (Bécs), Szigetvári Andrea (Budapest), Ivana Ognjanović (Belgrád), Georg Hajdu (Hamburg), és Stewart Collinson (Lincoln, Anglia) internetes összeköttetés segítségével próbálnak és koncerteznek Georg Hajdu Quintet.net hálózati interaktív zenei programjával.
Az együttes, mint ahogy azt a neve is sugallja, a „híd” metaforikus jelentésének szellemében jött létre, mely különböző történelmű kultúrákat, régiókat, helyeket különböző személyiségeken keresztül köt össze. Európa a maga történelmi és etnikai különbözőségével, többszörösen is olyan átalakuláson ment keresztül, amely elválasztotta, majd újraegyesítette az egymás szomszédságában élő, sok esetben azonos nemzethez tartozó embereket.
Az együttes a digitális technológia és a hálózat segítségével újraegyesíti a politikai, gazdasági, kulturális okok miatt különálló pontokat.
Az együttes 2009 nyarán a hamburgi Hochschule für Musik und Theater multimédia stúdiójában dolgozott saját tagjai és négy fiatal zeneszerző (Daniel Iglesia, Fredrik Olofsson, Jacob Sello, Alexander Schubert) új hálózati darabjainak létrehozásán. A keletkezett művek különböző szempontból közelítik meg a hálózati zenélést. Lesz zenei társasjáték, lesz harc a játékosok és a szélsőséges hálózati hibákat generáló szoftver között, lesz 3 dimenziós kép, melyet a hozzátartozó hanggal együtt vezérelnek a játékosok, és lesz játék a közönséggel: a kompozíció folyamatát mobiltelefon üzenetekkel lehet majd befolyásolni.
http://e-b-e.eu/
FREEMAN, JASON [USA] >>>
a csúcstechnológiának és
rendhagyó kottaírási módjának köszönhetően
egyfajta "szerzői közösségbe" tömöríti
közönségét és zenészeit. Műveiben a
zeneszerzők, a hallgatóság és az előadók
között húzódó konvencionális gátakat
morzsolja fel.
Darabjait többek közt az American Composers Orchestra, a Speculum Musicae, a So Percussion Group, a Rova Saxophone Quartet, a Nieuw Ensemble, Le Nouvel Ensemble Moderne és Evan Ziporyn is játszották, olyan események keretében, mint például a Lincoln Center Festival, a Boston CyberArt Festival, a 01SJ és a Transmediale Festival. Darabjairól cikkezett a New York Times és műsorra tűzte a National Public Radio. A Turbulence.org által rendelt darabja, a N.A.G. (Network Auralization for Gnutella, 2003) a Billboard magazin szerint "...példája a világháló tudat-tágító lehetőségeinek". Jason Freeman a Yale Egyetemen summa cum laude eredménnyel diplomázott, ugyanitt megkapta a Louis Sudler dijat, mely a művészi pályán végzők által nyerhető legrangosabb díj. Mesterdiplomáját és doktorátusát a Columbia Egyetemen szerezte zeneszerzésből, ahol Fred Lerdahltól, Sebastian Curriertől és Joseph Dubieltől tanult. Jelenleg az atlantai College of Architecture at Georgia Tech adjunktusa, illetve az egyetem rezidens zenekarának, a Sonic Generatornak főigazgatója. |
|
Freeman műveiről
cikkezett a The New York Times, a
National Public Radio "All Things
Considered" ("Mindent figyelembevéve")
című műsora, továbbá az USA Today, a
Wired és a Billboard online kiadásai.
Utóbbi szerint a Network Auralizations
for Gnutella (N.A.G.) című darab
"...példája a világháló tudat-tágító
lehetőségeinek". Emellett a tokyoi NTT
InterCommunication Center, a baseli
Visper Festival, a németországi
Donnaueschinger Musiktage, a bostoni
CyberArts Festival, a berlini
Transmediale Festival, a San José-i 01SJ,
a stuttgarti Filmwinter és a New York-i
Lincoln Center Festival is műsorára tűzte
műveit. Hangszeres darabjait többek
között az American Composers Orchestra, a
Le Nouvel Ensemble Moderne, a Nieuw
Ensemble, a Speculum Musicae, a Rova
Saxophone Quartet, a So Percussion Group,
továbbá a virginiai Richmondban egy
általános iskolai együttes, kórus és
zenekar játszotta. Munkásságát az ASCAP,
az American Music Center, a Meet the
Composer, a Yvar Mikhashoff Alapítvány és
az Akademie Schloss Solitude díjazta,
cikkeit a Computer Music Journal, a
Leonardo magazin, az Organised Sound és a
Journal of New Music Research publikálta.
|
http://www.jasonfreeman.net/
GRATKOWSKI, FRANK [GER] >>>
1963-ban született Hamburgban. 16 évesen
kezdett szaxofonozni. Először Hamburgban
(hamburgi Zeneakadémia), majd a kölni
Konzervatóriumban végezte egyetemi
tanulmányait Heiner Wiberny-nél. 1990-ben
diplomázott. A későbbiekben tanult
Charlie Marianonál, Sal Nisticonál és
Steve Lacynél.
Frank Gratkowski szólistaként játszott különböző nemzetközi formációkban (Grubenklang Orchester, Klaus Koenig Orchester, Musikfabrik NRW, Tony Oxley Celebration Orchestra, Bentje Braam, BikBentBraam, All Ears, Zeitkratzer, WDR Big band, stb.). 1990-től szólókoncerteket tartott Európa-szerte és az USA-ban. Első szólóprogramja az 1991-es Musik Kreativ verseny nyertese. |
|
Az "Artikulationen"
c. szóló CD még ebben az évben
megjelent, amit 2002-ben követett az
"Artikulationen
II". 1992-től játszik duóban
Georg Graewe (CD "VicissEtudes")
zongoristával. A duó gyakran
kiegészült más zenészekkel is, mint
pl. Paul Lovens (CD "Quicksand")
dobos és a basszista John Lindberg
(CD "Arrears").
1995-ben alapítja a "Frank Gratkowski Trio"-t Dieter Manderscheiddel (Németország) basszus, és Gerry Hemingway-jel (USA), dobok, (CD-k "Gestalten" és "The Flume Factor" ). 2000-ben a trió kvartetté bővül, amikor a holland harsonás Wolter Wierbos (CD-k "Kollaps", "Spectral Reflections" és "Facio") csatlakozik hozzájuk. 2003-tól dupla kvartett-tel is fellépnek, ilyenkor Tobi Delius, Herb Robertson, Wilbert DeJoode és Michael Vatcher egészíti ki a formációt. 2005-ben elnyerte a SWR Jazzdíjat. Frank Gratkowski szinte minden német jazzfesztiválon játszott, és fellépett számos nemzetközi fesztiválon - Vancouver, Toronto, Chicago, New York, Seattle, Quebec, Les Mans, Muelhuus, Groeningen, Nickelsdorf, Barcelona, Litvánia, Varsó, Zagráb, Prága, Pozsony, Szófia, Bukarest, Odessa és Róma. Tanított szaxofont és együttesjátékot Kölnben, a berlini és az arnhemi konzervatóriumban, és a világ minden táján tart workshopokat. Ezentúl a következő zenészekkel lépett még fel: Robert Dick, Phil Wachsmann, Radu Malfatti, Herb Robertson, Marcio Mattos, Eugenio Colombo, Peter Kowald, Ray Anderson, Michael Moore, Ken Vandermark, Greg Osby, Kenny Wheeler, Louis Sclavis, John Betsch, Jane Ira Bloom, Connie and Hannes Bauer, Xu Fengxia, James Newton, Muhal Richard Abrams, John Lindberg, Michael Formaneck, Ernst Reijseger, Fred van Hove, Theo Jörgensmann, Phil Minton, Peter Brötzmann, Mark Dresser, Mark Feldman, Hamid Drake, Michiel Braam, Han Bennink, Mal Waldron, Misha Mengelberg. Zenéjét az improvizációra alapozza, amely különböző forrásokból táplálkozik. Formai folyamatok, hangszínek és hangzások generálása képezi a struktúra alapanyagát oly módon, hogy minden darabnak meglegyen a saját speciális karaktere. Koncepciójának egyik fő összetevője a Hangszer experimentális kiaknázása. Amikor szólót játszik, keresi a kooperációt, találkozást más művészeti formákkal, a festészettel, az irodalommal, a szobrászattal, a tánccal, a filmmel és multimédia projektekkel. 1999 óta évente szólóturnéra utazik az USA-ba és Kanadába. |
|
Idézetek:
Gratkowski alaposan tanulmányozza a XX. századi forrásokat, nemcsak amikor klarinéton játszik, hanem a szaxofonon is. Technikája és hangzása elsőrangú mindkét fúvós hangszeren. Nemcsak írja fantasztikus darabjait ír, de briliáns módon elő is adja őket. (Cadence magazine) "Gratkowski ellenpontjában olyan epiciklusok vannak, amelyek megszégyenítik a korai asztronómiát. A sűrű komplexitás és véletlenszerűség ellenére elegendő frázis- és ritmusismétléssel találkozunk, hogy minden darab számára biztosítva legyen az érthetőség." (Cadence Magazine) |
http://www.gratkowski.com/
IGLESIA, DANIEL [BR] >>>
előadóművészek, számítógépek (és ezek
együttese) számára ír zenét és
multimédia-műveket. Műveiben a hang és videó
élő manipulációjával, automatizált és
algoritmikus komponálással, a hangokban rejlő
véletlenszerűségek felnagyításával dolgozik,
emellett akusztikus hangszereken előadott, élő
multimédia-performanszokat is készít.
Repertoárjában mind audio- és
videoperformanszok, mind élő elektronikával
kiegészített hagyományos hangszeres darabok,
látványinstallációk, valamint tánchoz és
színházhoz kötődő alkotások is találhatók.
Műveit műsoraira tűzte a California EAR Unit, a
So Percussion, a SEM Ensemble, Talea Ensemble,
Ostravska Banda és az International
Contemporary Ensemble is.
A szerző New Yorkban lakik; jelenleg a Columbia Computer Music Centerben tudományos munkatársként dolgozik, tavasszal vendégelőadó lesz a Princeton Egyetemen.
A szerző New Yorkban lakik; jelenleg a Columbia Computer Music Centerben tudományos munkatársként dolgozik, tavasszal vendégelőadó lesz a Princeton Egyetemen.
http://music.columbia.edu/~daniglesia/
KRETZ, JOHANNES [A] >>>
1968-ban Bécsben
született. Zeneszerzés és pedagógiai
tanulmányait a Bécsi Zeneakadémián végezte F.
Burtnél és M. Jarrellnél. Matematikát a Bécsi
Egyetemen tanult. 1992 és 1993 között a
párizsi IRCAM-ban végzett tanulmányokat Marco
Stroppánál és Brian Ferneyhoughnál.
A NewTonEnsemble, a PRISMA, nemzetközi zeneszerzőcsoport, a PRISMA, nemzetközi zeneszerzőcsoport, az ikultur.com és az European Bridges Ensemble társalapítója. 1996 és 2001 között számítógépes zenét tanít a Bécsi Zeneakadémián, 2001-től zeneelmélete, 2004-től zeneszerzést is oktat, 2009-től habilitált docensként folytatja munkáját. 2008-tól vezeti a Bécsi Egyetemen Innovatív Zenei Intézetetét (ZIMT) . Műveit játszották Ausztriában, Németországban, Franciaországban, Lengyelországban, Magyarországon, Törökországban, Litvániában, Csehországban, Argentinában, Mexikóban, Kanadában, Taiwanon, Dél-Koreában és Kínában. |
|
Műveit rendszeresen
sugározza az osztrák és a német rádió. A
Konzerthaus Wien, a Klangforum Wien, az
Ensemble On Line, a Vienna Flautists, a
quartett22, az Internationale Lemgoer
Orgeltage, a Haller Bachtage, a Triton
Trombone Quartett és a Wiener Kammerchor
rendelt tőle darabokat. Számos díj
tulajdonosa.
Johannes Kretz munkáiban sok figyelmet szentel a hangszínek és harmóniák formálásának, hogy elérje azok egyesítését. A hangzásokat akkordokként, az összeolvadó akkordokat pedig hangzásokként interpretálja. A pszichoakusztikai effektusok megértése és a művészeti elképzelések leírásának és megfogalmazásának képessége új mesterségbeli tudás kialakulásához vezetett a zeneszerzésben. Ezek a képességek és technikák megtalálhatóak Kretz tisztán instrumentális munkáiban is. Ezáltal sikeresen alkot furcsa, de gyönyörűen formált hangzásvilágot, ami a hallgatókat olyan alakzatok felfedezésére készteti a hangszín területén, amelyeket eddig csak a harmóniákban lehetett megtalálni. |
http://www.johanneskretz.com/
LADÁNYI ANDREA [H] >>>
1981-ben végzett a Magyar Táncművészeti
Főiskolán. 1981-86-ig a Markó Iván vezette
Győri Balett szólótáncosa. 1986-89 között
balettet, modern és jazztáncot tanul
Torontóban, New Yorkban, Los Angelesben.
1989-91 között a Helsinki City Theatre
szólótáncosa, majd 1992-ig a Finn Nemzeti Opera
szólótáncosa. 1995-ben megalakítja, és azóta
vezeti a LA Dance Company-t. 2002-ben kinevezik
a Magyar Film- és Színházművészeti Egyetem
Mozgástanszékének élére. Liszt- és
Harangozó-díjas, Érdemes művész.
MERZBOW (MASAMI AKITA) [J] >>>
Masami Akita 1956-ban
született Tokióban. Fiatal korában
pszichdelikus zenét, progresszív rockot, free
jazzt hallgatott, melyek mind hatással voltak
zajzenéjére. A középiskolában különböző
együttesekben dobolt, melyekből később
kiszállt, mivel a többi tagot "füvező
Zappa-őrültnek" tartotta. A Tamagawa
Egyetemen festészetből és művészetelméletből
szerezte diplomáját. Az egyetemen kezdett
érdeklődni a dadaizmus és a szürrealizmus
iránt, és Butoh-táncot is tanult.
A Merzbow projekt duó formációban indult barátjával Kiyoshi Mizutanival 1979-ben. Ugyanebben az évben megalapította saját, Lowest Music & Arts elnevezésű kiadóját, hogy magnókazettáit terjeszteni tudja más underground művészek között. Első zenéi hangszalag-loopokból épültek, melyekre dob- és fémhangokat rögzített. "Kidobtam a szemétbe az addigi zenei karrieremet. Többé nem volt szükség olyan fogalmakra, mint a 'karrier' vagy a 'szakértelem'. Abbahagytam a 'zenélést', és más alternatívát kerestem." - Masami Akita a Lowest Music & Arts-ról. Korai módszerei között magtalálható az általa "anyagi akció"-nak nevezett technika, melynek során közelről erősített, és a mikrofon segítségével torzított apró hangokat. Az első kiaványok csomagolása a tokiói metró szemeteseiben talált manga- és pornómagazinokból készült kollázsok fénymásolatából készült. Akit magyarázata szerint megpróbálta "ugyanazt az érzést kelteni saját vásárlói számára, mint amit a titkos pornó fogyasztó érez". |
|
1984-ben alapította második kiadóját ZSF Produkt néven, melynek stúdiójában számos kiadvány készült egészen 2001-ig, amikor Akita hálószoba stúdiójában kezdte előálítani felvételeit. Ebben az időszakban a Merzbow egyre szélesebb körben vált ismertté, és egyre több nemzetközi kiadónál készített felvételeket. Ekkor kezdett el turnézni is különféle művészek társaságában. Merzbow turnézott a Szovjetunióban (1988), az USA-ban (1990), Koreában (1991) és Európában 1989-ben és 1992-ben. |
Merzbow első digitális
felvétele a Cloud Cock 00 Grand volt
1990-ben. A '90-es években magasabb
nemzetközi elismertséggel a háta mögött
elkezdett ambíciózusabb unkákon dolgozni,
mint pl. a Noisembryoamely egy autóba zárt
Merzbow album volt korlátozott
példányszámban. A lemez egy BMW szedán
CD-játszójába volt zárva, ami minden
alkalommal elkezdte lejátszani a zenét,
amikor az autó elindult. a '90-es évek közepe
óta felvételei legtöbbször szélsőséges
hangerejűek, némelyiket jóval az általánosan
elfogadott szint felett adták ki. 2000-ben az
Extreme Records kiadta a Merzbox-ot, egy
ötven Cd-ből álló Merzbow
feltévelgyűjteményt, melyek közül húsz
korábban nem volt kiadva.
2000-től Akita elkezdett számítógépeket használni felvételein. Élő előadásokon Akita zajzenéjét laptopokból vagy laptop és analóg szintetizátor kombinációjából állította elő. 2001 óta Akita állathangmintákat kezdett alkalmazni, az első a Frog (Béka) volt. Ettől kezdve Akita a PETA támogatója is, ami tükröződik állati témájú kiadványaiban, mint pl. a Minazo Vol. 1 és Vol.2, ami egy oroszlánfókáról szól, amit gyakran meglátogatott az állatkertben vagy a Bloody Sea, ami a japán bálnavadászat ellen tiltakozik. Számos műve házi csirkéinek hangfelvételeiből keletkezett (Animal Magnetism és Turmeric). 2002-ben Akita kiadta a Merzbeat-et, amely jelentős eltávolodás absztrakt stílusától abban az értelemben, hogy ritmikus darabokat tartalmaz, ami a rajongók között okozott némi csalódást. A Merzbird (2004) és a MerzBuddha (2005) hasonló szellemben folytatódott mintavételezett ütésekkel, melyekhez a Merzbow-féle harsány zaj kapcsolódott. 2009-ben Akita kiadott egy 13 CD-ből álló sorozatot "13 japán madár" címmel, melynek egyes albumait havonta adja ki. A kiadvánnyal Merzbow visszatér az analóg hangok és az akusztikus dobok használatához. Egyetemi diplomája után Akita különböző magazinok szerkesztője lett Japánban. Gyakran ír olyan témákról, mint a szexualitás (pronográfia, S&M és japán kötözés - részletek olvashatók a Music for Bondage Performance albumon), az underground és az extrém kultúra (zene és képzőművészet), az építészet és az állati jogok. Termékeny író, sok könyvet és számtalan magazincikket írt. Ezek közöl egyik sem jelent meg angol fordításban. |
http://merzbow.net/
OLOFSSON, FREDRIK [S] >>>
a stockholmi Királyi Zeneakadémián szerezte
diplomáját zeneszerzésből. Ezután
szabadúszóként kezdett dolgozni elektronikus
zene, a képalkotás és az installációk
világában. Videóművészként számos előadóval,
táncossal és zenésszel működött együtt.
Programozóként A SuperCollider nyílt forrású
programozó közösség rendszeres fejlesztője. A
MusicalFieldsForever csoporttal interaktív
műveket állított ki múzeumokban és galériákban
Angliában, Németországban és a skandináv
országokban.
Fredrik Olofsson a hangokkal, látvánnyal és az elektronikával szeret trükközni. Korábban zeneszerzést és trombitát tanult, és big bandeknek írt zenét. Jelenleg sokkal inkább érdekli a az audiovizuális előadás, az elektronikus hangszer építés és a programozás.
Fredrik Olofsson a hangokkal, látvánnyal és az elektronikával szeret trükközni. Korábban zeneszerzést és trombitát tanult, és big bandeknek írt zenét. Jelenleg sokkal inkább érdekli a az audiovizuális előadás, az elektronikus hangszer építés és a programozás.
http://www.fredrikolofsson.com/
PÁNDI BALÁZS [H] >>>
A mindössze huszonhatodik életévét taposó Pándi
Balázs karrierje már most eseménydúsabb, mint a
legtöbb hazai zenészé. A budapesti
punk/hardcore színtérről indult fiatal dobost a
hazai közönség a Chief Rebel Angel, Drünken
Bastards, Pastors zenekarokból ismerheti, míg a
világszerte is számos munkáját jegyzik olyan
kultikus előadókkal mint pl. Venetian Snares,
Flying Lotus, To Live And Shave In L.A., a Bill
Laswell vezette the Blood of Heroes vagy Otto
von Schirach.
Legaktuálisabb kollaboráció, a Masami Akitával azaz Merzbow-val következő duo turné, melynek anyagaiból kora tavasszal lemez is meg fog jelenni.
Legaktuálisabb kollaboráció, a Masami Akitával azaz Merzbow-val következő duo turné, melynek anyagaiból kora tavasszal lemez is meg fog jelenni.
http://fucktothemusic.blogspot.com/
REBELO, PEDRO [P, UK] >>>
Pedro is a
composer/digital artist working in
electroacoustic music, digital media and
installation. He has worked on the
relationship between architecture and music
in creating interactive performance and
installation environments which include a
series of commissioned pieces for soloists
and live-electronics which take as a basis
the interpretation of specific acoustic
spaces.
His electroacoustic music is featured in various CD sets (Sonic Circuits IV, Discontact III, Exploratory Music from Portugal, ARiADA). His work as a pianist and improvisor has been released by Creative Source Recordings and he has collaborated with musicians such as Chris Brown, Mark Applebaum, Carlos Zingaro and Evan Parker. |
|
His writings reflect his approach to design and composition by articulating creative practice in a wider understanding of cultural theory. He has published on the relationship between sound and space as manifest in practices such as live electronics and network performance in journals such as Organised Sound, Springer AI & Society, Performance Research and Contemporary Music Review. Pedro has been Visiting Professor at Stanford University (2007) and was Music Chair for the 2008 International Computer Music Conference and for the 2009 Sound and Music Computing conference. He was the first Director of Research at the Sonic Arts Research Centre and is currently Director of Education at the School of Music and Sonic Arts, Queen’s University Belfast. |
http://www.sarc.qub.ac.uk/~prebelo
SCHUBERT, ALEXANDER [GER] >>>
A brémai születésű Alexander Schubert (1979)
biológiát és számítástechnikát hallgatott a
lipcsei egyetemen, főként a neuroinformatika és
a kognitiv tudományok területeire koncentrálva.
Egyetemi évei alatt előadóművészként és
zeneszerzőként dolgozott különféle művészeti
közegekben, emellett egy évig dolgozott a
karlsruhei Média- és Művészeti Központ (Centre
for Art and Media, ZKM) Zenei és Akusztikai
Intézetében. 2007. óta multimédia-zeneszerzői
tanulmányokat végez a hamburgi Zene- és
Színiakadémián.
Schubert fő érdeklődési köre az akusztikus és elektronikus zenei műfajok közötti határfelületek. Munkái között éppúgy találhatóak hangszalagra komponált darabok, vagy akár hagyományosan lejegyzett, élő elektronikára írt művek, mint szoftveres installációk, vagy improvizációs helyzetekben intuitív módon használható hangszerek (lsd. ,,A választott fegyver'' – ,,Weapon of Choice''). Munkáinak középpontjában a megirt és az improvizált zene kombinációja áll - mind esztétikai, mind szerkezeti szempontból. A művész technikai képzettsége alapot ad a hangszintézis és a kontrollerek a szokásostól eltérő felhasználásának és egyedi tervezésének (pl.: ,,Ponthalmaz'' – ,,A Set of Dots'').
Zeneszerzői és előadóművészi munkássága mellett Schubert a ,,Schubert-Kettlitz-Schwerdt'' együttesben (mely kizárólag zajokon alapuló improvizációra koncentrál), a ,,Trnn'' elektronikus trióban és az "Ember" formációban (szaxofon, dobok, zongora, elektronika) is játszik – utóbbi főleg a free jazz és a kortárs kamarazene keverékéből álló minimalista poliritmikus darabokat szólaltat meg. Alexander Schubert zeneszerzőként, előadóművészként és programozóként számos kulturális projektben vett részt (többek között a Wiener Festwochen vagy a Berlini Operaház szervezésében). Kurátora a Lipcsei Kortárs Elektronikus Zenei Fesztiválnak, valamint az Ahornfelder Verlag nevű kisérleti hanganyag- és könyvkiadót is ő vezeti.
2009-ben megkapta a Bourges-díjat.
Művei többek között a montreali ICMC, az SSSP (Leicester), a Klangwertage (Hamburg), a ZKM (Karlsruhe), az SMC (Porto), az Ahornfelder (Lipcse), a Bipolar Festival, a Blurred Edges (Hamburg), a Disparate Bodies Festival, a Headphone-Festival, a Komponistenforum Mittersill, a Maribor Festival (Slovenia) és a Hilltown Festival (Irország) műsorain szerepeltek.
Schubert fő érdeklődési köre az akusztikus és elektronikus zenei műfajok közötti határfelületek. Munkái között éppúgy találhatóak hangszalagra komponált darabok, vagy akár hagyományosan lejegyzett, élő elektronikára írt művek, mint szoftveres installációk, vagy improvizációs helyzetekben intuitív módon használható hangszerek (lsd. ,,A választott fegyver'' – ,,Weapon of Choice''). Munkáinak középpontjában a megirt és az improvizált zene kombinációja áll - mind esztétikai, mind szerkezeti szempontból. A művész technikai képzettsége alapot ad a hangszintézis és a kontrollerek a szokásostól eltérő felhasználásának és egyedi tervezésének (pl.: ,,Ponthalmaz'' – ,,A Set of Dots'').
Zeneszerzői és előadóművészi munkássága mellett Schubert a ,,Schubert-Kettlitz-Schwerdt'' együttesben (mely kizárólag zajokon alapuló improvizációra koncentrál), a ,,Trnn'' elektronikus trióban és az "Ember" formációban (szaxofon, dobok, zongora, elektronika) is játszik – utóbbi főleg a free jazz és a kortárs kamarazene keverékéből álló minimalista poliritmikus darabokat szólaltat meg. Alexander Schubert zeneszerzőként, előadóművészként és programozóként számos kulturális projektben vett részt (többek között a Wiener Festwochen vagy a Berlini Operaház szervezésében). Kurátora a Lipcsei Kortárs Elektronikus Zenei Fesztiválnak, valamint az Ahornfelder Verlag nevű kisérleti hanganyag- és könyvkiadót is ő vezeti.
2009-ben megkapta a Bourges-díjat.
Művei többek között a montreali ICMC, az SSSP (Leicester), a Klangwertage (Hamburg), a ZKM (Karlsruhe), az SMC (Porto), az Ahornfelder (Lipcse), a Bipolar Festival, a Blurred Edges (Hamburg), a Disparate Bodies Festival, a Headphone-Festival, a Komponistenforum Mittersill, a Maribor Festival (Slovenia) és a Hilltown Festival (Irország) műsorain szerepeltek.
http://alexanderschubert.de
SELLO, JACOB [GER] >>>
Jacob Sello (1976) négy évesen kezdett
hegedülni, később különböző furulyákon,
trombitán és gitáron tanult. Szólistaként,
valamint számos együttes és zenekar tagjaként
is fellépett. A 90-es évek közepén talált rá az
elektronikus zenére, s kísérletezni kezdett a
számítástechnika nyújtotta új lehetőségekkel.
Hangmérnöki tanulmányai végeztével 1998-tól
zenetudományt hallgatott a Hamburgi Egyetemen,
ahol 2008-ban végzett (diplomamunkáját a
hanginstallációk művészetéből írta). 2007. óta
tagja a Georg Hajdu vezette
multimédia-zeneszerzői mesterkurzusnak a
hamburgi Hochschule für Musik und Theaterben.
Habár az utóbbi tíz év alatt a hangszintézis területén szerezte a legtöbb tapasztalatot, nagyon foglalkoztatják azok az izgalmas lehetőségek, melyek a hagyományos, akusztikus hangszerek és a legmodernebb technika találkozásából adódnak. Mostanság az algoritmikus zeneszerzés módszereivel, a digitális jelfeldolgozással és a 3D-s animációkkal kísérletezik. Imád az interaktív számítógépes zenéléshez és multimédia-előadásokhoz új kontrollereket fejleszteni.
Habár az utóbbi tíz év alatt a hangszintézis területén szerezte a legtöbb tapasztalatot, nagyon foglalkoztatják azok az izgalmas lehetőségek, melyek a hagyományos, akusztikus hangszerek és a legmodernebb technika találkozásából adódnak. Mostanság az algoritmikus zeneszerzés módszereivel, a digitális jelfeldolgozással és a 3D-s animációkkal kísérletezik. Imád az interaktív számítógépes zenéléshez és multimédia-előadásokhoz új kontrollereket fejleszteni.
SISKA ÁDÁM [H] >>>
1983. december 18-án született Budapesten.
2002. óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Zeneszerzés szakos hallgatója, Jeney Zoltán
osztályában. Számos hazai és nemzetközi
kurzuson vett részt (a teljesség igénye nélkül:
Ostrava Days 2007, Nemzetközi Bartók Fesztivál
2005 & 2006, Making New Waves 2005 -- 2007
stb.), ahol olyan zenészek tanították, mint
Christian Wolff, Alvin Lucier, Eötvös Péter,
Johannes Schöllhorn, Jasch (Jan Schacher),
Szigetvári Andrea stb.
Művei közül a Praeludium et fuga in a című darabja II. helyezést ért el a Clavicembalo Alapítvány zeneszerzői versenyén (2005), míg Concertoja elnyerte a III. Ifjúsági Kortárs Zenei Estek közönségdíját 2006-ban.
2007. óta állandó tagja a Georg Hajdu által alapított és vezetett European Bridges Ensemble együttesnek, amellyel számos koncerten lépett fel itthon és külföldön egyaránt.
Művei közül a Praeludium et fuga in a című darabja II. helyezést ért el a Clavicembalo Alapítvány zeneszerzői versenyén (2005), míg Concertoja elnyerte a III. Ifjúsági Kortárs Zenei Estek közönségdíját 2006-ban.
2007. óta állandó tagja a Georg Hajdu által alapított és vezetett European Bridges Ensemble együttesnek, amellyel számos koncerten lépett fel itthon és külföldön egyaránt.
SUPOVÉ, KATHLEEN [USA] >>>
egyike Amerika legelismertebb és legsokoldalúbb
kortárs zenei zongoristájának, aki folyamatosan
újradefiniálja, mit jelent a mai világban
zongoristának, zenésznek, előadóművésznek
lenni. Lenyűgöző virtuozitásán túl jól ismert
határokat feszegető módszereiről, melyekkel
megpróbálja lebontani a falakat az előadó és a
közönség között.
Miután több, a kortárs zene interpretációjáért kiírt Gaudeamus Díjat megnyert, a tekintélyes Darmstadti Fesztivál vendégművészeként kezdte karrierjét. Ettől kezdve Kathleen Supové Exploding Piano (Robbanó zongora) címmel szólókoncerteket mutat be, melyeken rengeteg kortárs zeneszerző művét bemutatta – minimalistákat, poszt-minimalistákat és kísérletezőket. Közülük a legismertebbek: Frederic Rzewski, Louis Andriessen, Terry Riley, Chinary Ung, Giacinto Scelsi, Iannis Xenakis, John Adams és Alvin Curran. A fiatalabbak közül pedig: Randall Woolf, David Lang, Nick Didkovsky, Eve Beglarian, Daniel Bernard Roumain, John Zorn, Carolyn Yarnell, Phil Kline, Lukas Ligeti, Kitty Brazelton, Aaron Jay Kernis, Mary Ellen Childs, Michael Daugherty, Marti Epstein, Patrick Grant, Eleanor Sandresky, Dan Becker, Elaine Kaplinsky, Dafna Naphtali, Jed Distler, Nicholas Brooke, Lois V Vierk, Marita Bolles, Gene Pritsker, Robert Carl, Rob Zuidam, Belinda Reynolds. Egészen fiatal, pályájuk kezdetén álló zeneszerzőktől (mint pl. a tabudöntögető Michael Gatonska, az énekes/előadó Corey Dargel, a zeneszerző/video VJ Peter Kirn és a Gameboy zeneszerző Bubblyfish) is rendel darabokat.
Az "Exploding Piano" szólókoncertből multimédia projektté alakult: elektronikát, színházi elemeket, vokális betéteket, dramaturgiát alkalmaz, és együttműködik más művészeti ágakból érkező művészekkel. Supové kezdetben zongorára és elektronikára írott műveket rendelt, és belőlük alakított ki repertoárt. Ezután számos zenei színház koncertet mutatott be, mint pl. az egy estés, énekre/szövegre/mozgó zongoristára írott 'Jitters' (Randall Woolf zene és Valeria Vasilevski szöveg, rendezés). Ezentúl az 'Exploding Piano' sorozatban szinte mindig találhatóak eredeti monológok és színházi karcolatok, melyek kiegészítik az előadott műveket. Kathleen kiemelt előadója volt a Yale Thater Journal 2000. évi kiadásának, amely a zenei színház koncerttel foglalkozott. 2001-ben Yamaha Művésszé vált, azóta hosszútávú projekten dolgozik műveket rendelve a Yamaha Diskklavierre. Táncosokkal is együttműködik (pl. The Bill T. Jones/Arnie Zane Dance Company, Susan Marshall and Co., Heidi Latsky, és Nami Yamamoto). Supové ösztöndíjakat nyert el művek rendelésére és színpadra állítására: többek között a Meet The Composer, Mary Flagler Cary Charitable Trust, The Greenwall Foundation, Aaron Copland Fund for Music, és American Composers Forum támogatását.
Fellépett a Lincoln Center Fesztiválon, a Philip Glass Együttessel, a Bang On a Can Maratonon, a Music at the Anthology-n, a Composers' Collaborative, Inc. projektjén, és több más helyen, olyan koncerttermekben, mint a Carnegie, különböző színházakban, mint pl. a The Kitchen, klubokban, mint a The Knitting Factory és a The Cutting Room.
2004-ben Kathleen Supové kiadta Infusion c. cd-jét a Koch International Classics kiadónál, amely négy kortárs művet tartalmaz szóló zongorára és elektronikára. Más felvételeit a Tzadik, CRI, Innova, New World, Neuma, Bridge, Centaur, OO, és a XI kiadóknál lehet megtalálni.
Szólózongorista karrierjén túl Kathleen a Dr. Nerve art-rock zenekar tagja is. Ezen túl a 'Music With a View', zene+beszélgetés sorozat kurátora A Flea Theater-ben.
Miután több, a kortárs zene interpretációjáért kiírt Gaudeamus Díjat megnyert, a tekintélyes Darmstadti Fesztivál vendégművészeként kezdte karrierjét. Ettől kezdve Kathleen Supové Exploding Piano (Robbanó zongora) címmel szólókoncerteket mutat be, melyeken rengeteg kortárs zeneszerző művét bemutatta – minimalistákat, poszt-minimalistákat és kísérletezőket. Közülük a legismertebbek: Frederic Rzewski, Louis Andriessen, Terry Riley, Chinary Ung, Giacinto Scelsi, Iannis Xenakis, John Adams és Alvin Curran. A fiatalabbak közül pedig: Randall Woolf, David Lang, Nick Didkovsky, Eve Beglarian, Daniel Bernard Roumain, John Zorn, Carolyn Yarnell, Phil Kline, Lukas Ligeti, Kitty Brazelton, Aaron Jay Kernis, Mary Ellen Childs, Michael Daugherty, Marti Epstein, Patrick Grant, Eleanor Sandresky, Dan Becker, Elaine Kaplinsky, Dafna Naphtali, Jed Distler, Nicholas Brooke, Lois V Vierk, Marita Bolles, Gene Pritsker, Robert Carl, Rob Zuidam, Belinda Reynolds. Egészen fiatal, pályájuk kezdetén álló zeneszerzőktől (mint pl. a tabudöntögető Michael Gatonska, az énekes/előadó Corey Dargel, a zeneszerző/video VJ Peter Kirn és a Gameboy zeneszerző Bubblyfish) is rendel darabokat.
Az "Exploding Piano" szólókoncertből multimédia projektté alakult: elektronikát, színházi elemeket, vokális betéteket, dramaturgiát alkalmaz, és együttműködik más művészeti ágakból érkező művészekkel. Supové kezdetben zongorára és elektronikára írott műveket rendelt, és belőlük alakított ki repertoárt. Ezután számos zenei színház koncertet mutatott be, mint pl. az egy estés, énekre/szövegre/mozgó zongoristára írott 'Jitters' (Randall Woolf zene és Valeria Vasilevski szöveg, rendezés). Ezentúl az 'Exploding Piano' sorozatban szinte mindig találhatóak eredeti monológok és színházi karcolatok, melyek kiegészítik az előadott műveket. Kathleen kiemelt előadója volt a Yale Thater Journal 2000. évi kiadásának, amely a zenei színház koncerttel foglalkozott. 2001-ben Yamaha Művésszé vált, azóta hosszútávú projekten dolgozik műveket rendelve a Yamaha Diskklavierre. Táncosokkal is együttműködik (pl. The Bill T. Jones/Arnie Zane Dance Company, Susan Marshall and Co., Heidi Latsky, és Nami Yamamoto). Supové ösztöndíjakat nyert el művek rendelésére és színpadra állítására: többek között a Meet The Composer, Mary Flagler Cary Charitable Trust, The Greenwall Foundation, Aaron Copland Fund for Music, és American Composers Forum támogatását.
Fellépett a Lincoln Center Fesztiválon, a Philip Glass Együttessel, a Bang On a Can Maratonon, a Music at the Anthology-n, a Composers' Collaborative, Inc. projektjén, és több más helyen, olyan koncerttermekben, mint a Carnegie, különböző színházakban, mint pl. a The Kitchen, klubokban, mint a The Knitting Factory és a The Cutting Room.
2004-ben Kathleen Supové kiadta Infusion c. cd-jét a Koch International Classics kiadónál, amely négy kortárs művet tartalmaz szóló zongorára és elektronikára. Más felvételeit a Tzadik, CRI, Innova, New World, Neuma, Bridge, Centaur, OO, és a XI kiadóknál lehet megtalálni.
Szólózongorista karrierjén túl Kathleen a Dr. Nerve art-rock zenekar tagja is. Ezen túl a 'Music With a View', zene+beszélgetés sorozat kurátora A Flea Theater-ben.
http://www.kathleensupove.com/
SZIGETVÁRI ANDREA [H] >>>
Tanulmányait a varsói Fryderyk Chopin
Zeneakadémián, majd Fulbright ösztöndíjasként
az USA-ban, a New York-i City University-n és a
Stanford Egytemen végezte. 1995-től tanít zenei
informatikát a Pécsi Tudományegyetemen és a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. 2001-ben
a Bourges-i Elektroakuszikus Zenei Verseny két
díját is elnyerte multimédia és "soundart"
kategóriában. Tudományos és kreatív munkája a
hangszín új zenében betöltött szerepére és a
jelenidejű vezérlésre koncentrál.
http://www.hcmf.hu/
SZTOJANOV GEORGI [H] >>>
1985-ben Bulgáriában született.
Magyarországon 1988 óta él.
Zenei tanulányait a Magyar Rádió Gyermekkarában kezdte (1995-2000).
2000-2004 között Fekete Győr István tanítványa volt a budapesti Bartók Béla Konzervatóriumban, emellett a Városmajori Gimnáziumban végzett.
2004 óta Orbán Györgynél folytatta zeneszerzés tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneakadémián, ahol 2009 júniusában szerezte meg mesterdiplomáját.
Több műve hangzott el az IKZE koncertjein, a Making New Waves fesztiválon és több zeneakadémiai diplomahangversenyen.
Darabjait olyan neves előadók adták elő, mint az Amadinda, a MAE ensemble, a ‘de ereprijs’ orchestra, az Angelica leánykar, Rohmann Ditta, Bodrogi Éva és sokan mások.
A Krétakör Made in China című előadásának zeneszerzője.
Diplomahangversenyén többek között a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, a Magyar Rádió Gyermekkórusa és a Zeneakadémia Alma Mater vegyeskar működött közre.
Jelenleg a hágai Királyi Zeneakadémia mester szintű hallgatója.
Magyarországon 1988 óta él.
Zenei tanulányait a Magyar Rádió Gyermekkarában kezdte (1995-2000).
2000-2004 között Fekete Győr István tanítványa volt a budapesti Bartók Béla Konzervatóriumban, emellett a Városmajori Gimnáziumban végzett.
2004 óta Orbán Györgynél folytatta zeneszerzés tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneakadémián, ahol 2009 júniusában szerezte meg mesterdiplomáját.
Több műve hangzott el az IKZE koncertjein, a Making New Waves fesztiválon és több zeneakadémiai diplomahangversenyen.
Darabjait olyan neves előadók adták elő, mint az Amadinda, a MAE ensemble, a ‘de ereprijs’ orchestra, az Angelica leánykar, Rohmann Ditta, Bodrogi Éva és sokan mások.
A Krétakör Made in China című előadásának zeneszerzője.
Diplomahangversenyén többek között a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, a Magyar Rádió Gyermekkórusa és a Zeneakadémia Alma Mater vegyeskar működött közre.
Jelenleg a hágai Királyi Zeneakadémia mester szintű hallgatója.
JACOB TV [NL] >>>
A holland avant-pop zeneszerző, Jacob TV (Jacob
Ter Veldhuis, *1951) rockzenészként kezdte
pályáját. Zeneszerzést és elektronikus zenét
tanult a groningeni Conservatoire-ban, ahol
1980-ban megnyerte a Holland
Zeneszerzésversenyt. A nyolcvanas években
dallamos zenével kezdett, egyenesen szivből és
nagy hatással. Ahogy mondja, "Cukorral borsozom
a zenémet" ("I pepper my music with sugar").
A világ és az amerikai média eseményei erősen foglalkoztatják Jacob TV-t, gyakran innen merít ihletet munkáihoz. Művei kirobbanóan energikusak, nyers erő keveredik a szokatlanul szövevényes felépítéssel. A szerző remekül használja az elektronikát, az apró részleteket kölönféle forrásokból - pl. politikusok beszédeiből, reklámokból, interjúkból, talk show-ból stb. - szedve hozza létre az akadémikus és a tömegkultúra színes mixtúráját.
A négynapos Jacob TV fesztiválon (Rotterdam, 2001) a kasszánál kigyózó hosszú sorok jelezték a szerző növekvő népszerűségét mind Hollandia határain belül, és azokon túl. A Goldrush Concerto, a Harmadik Vonósnégyes és számos másik, ún. boom-box zenéje, mint a Grab it!, slágerek lettek és több koreográfust is megihlettek.
Jacob TV már pályafutása elejétől "kiégett avantgarde"-nak tekintette magát, amely bizonyos körökben ellentmondásossá tette őt. A szerző, hogy a modern zene elszigeteltségét csökkentse, olyan közvetlen - néha provokatív - stílust alkalmaz, mely teljesen elutasítja a "disszonánst" - ez ugyanis Jacob nézetei szerint a zenei kifejezésmód egy elértéktelenedett eszköze. Ultratonális, édeskés zenéje a Paradiso című video-oratóriumban teljesedett ki. A 2005-ös Holland Fesztiválon a Royal Concertgebouw Orchestra által bemutatott, sztereofón zenekarra irt ...NOW... premierén állva tapsolt a közönség.
TV manapság az egyik legnépszerűbb kortárs zeneszerző Hollandiában. 2007 májusában a 3 napos Jacob TV Fesztiválnak a new yorki Whitney Museum of American Art adott helyet. A szerző műveiből nemrégiben a bastamusic.com adott ki egy 11 órányi hang- és videoanyagot tartalmazó trilógiát.
A világ és az amerikai média eseményei erősen foglalkoztatják Jacob TV-t, gyakran innen merít ihletet munkáihoz. Művei kirobbanóan energikusak, nyers erő keveredik a szokatlanul szövevényes felépítéssel. A szerző remekül használja az elektronikát, az apró részleteket kölönféle forrásokból - pl. politikusok beszédeiből, reklámokból, interjúkból, talk show-ból stb. - szedve hozza létre az akadémikus és a tömegkultúra színes mixtúráját.
A négynapos Jacob TV fesztiválon (Rotterdam, 2001) a kasszánál kigyózó hosszú sorok jelezték a szerző növekvő népszerűségét mind Hollandia határain belül, és azokon túl. A Goldrush Concerto, a Harmadik Vonósnégyes és számos másik, ún. boom-box zenéje, mint a Grab it!, slágerek lettek és több koreográfust is megihlettek.
Jacob TV már pályafutása elejétől "kiégett avantgarde"-nak tekintette magát, amely bizonyos körökben ellentmondásossá tette őt. A szerző, hogy a modern zene elszigeteltségét csökkentse, olyan közvetlen - néha provokatív - stílust alkalmaz, mely teljesen elutasítja a "disszonánst" - ez ugyanis Jacob nézetei szerint a zenei kifejezésmód egy elértéktelenedett eszköze. Ultratonális, édeskés zenéje a Paradiso című video-oratóriumban teljesedett ki. A 2005-ös Holland Fesztiválon a Royal Concertgebouw Orchestra által bemutatott, sztereofón zenekarra irt ...NOW... premierén állva tapsolt a közönség.
TV manapság az egyik legnépszerűbb kortárs zeneszerző Hollandiában. 2007 májusában a 3 napos Jacob TV Fesztiválnak a new yorki Whitney Museum of American Art adott helyet. A szerző műveiből nemrégiben a bastamusic.com adott ki egy 11 órányi hang- és videoanyagot tartalmazó trilógiát.
WESSEL, DAVID [USA] >>>
jazzdobosként kezdte professzionális előadói
pályafutását a főiskolán. Matematika és
experimentális pszichológia területén végezte
egyetemi tanulmányait, és matematiai
pszichológiából doktorált a Stanford Egyetemen.
Egyetemi évei alatt szoros kapcsolatba került a
jazz avant-garde képviselőivel, és ekkor
kezdett el az elektronikus mediummal dolgozni.
A zenei percepció és kogníció területén végzett
kutatómunkája eredényeképpen pozíciót kapott a
párizsi IRCAM-ban, ahol számos zeneszerzővel
dolgozott együtt, mint pl. Berio, Boulez,
Stockhausen. Számítógépes zenei kutató munkája
az IRCAM-ban egyre inkább az élő előadásra
irányult, a korai '80-as évektől szorgalmazta a
személyi számítógépek használatát és az élő
számítógépes zenei előadói gyakorlat
fejlesztését. A számítógépes előadásban a
vizuálisan is élvezhető virtuóz játékmódot
preferálja, ennek érdekében elkötelezetten
fejleszt gesztusvezérlő interfészeket,
hangszintézis-programokat, generatív
algoritmusokat, és sokat gyakorol a hagyományos
hangszerektől eltérő motorikus mozgásokat
igénylő eszközein.