A Maarten Altena Ensemble 1980-ban alakult. Improvizált zenét játszó együttesből fokozatosan vált az utolsó milleneum zenei dialektusait befogadó találkahellyé; a régi zene, a kortárs zene, a pop, a jazz és improvizáció világából érkező, 10 különböző nemzetiségű zenész ötvözi eddigi tapasztalatait élettel teli, különösen érdekes módon. A MAE különösen vonzódik olyan zenészekhez és zeneszerzőkhöz, akik nem akarnak megfelelni az akadémikus kategóriáknak. A MAE által interpretált partitúrákat zajok, improvizált zenei gesztusok gazdagítják, mélyítik el. Az együttes koncertjeinek különös izgalmát fokozza, hogy a zenészek a helyszínen, a közönség reakcióira reagálva dolgoznak ki egyes zenei részleteket. Az MAE zenéjéről
Az együttesről
|
|
Peter Adriaansz (USA) Seattleben született, 1966-ban.
Zeneszerzés és orgona tanulmányait a Rotterdam-i és
Hága-i konzervatóriumban végezte, tanárai Louis
Andriessen, Brian Ferneyhough és Peter-Jan Wagemans
voltak. Tanulmányait 1994-ben kitüntetéssel végezte.
|
|
Nicolas COLLINS (USA)
New Yorkban született és
nevelkedett. Zeneszerzést Alvin Luciernél tanult a
Wesleyan Egyetemen. Sok éven keresztül dolgozott
David Tudorral, valamint együttműködött a világ
számos szólistájával és együttesével. Az 1990-es
években nagyrészt Európában élt, ahol Amsterdamban a
STEIM Alapítvány Művészeti Igazgatója, Berlinben
pedig DAAD ösztöndíjas volt. 1997 óta a Leonardo
Music Journal főszerkesztője. Jelenleg a Chicago-i
Shool of the Art Institute "Hangzás" tanszékének
vezetője. Legutóbbi felvételei a PlateLunch, a
Periplum és Apestaarje-n hallhatóak.
|
|
Yannis KYRIAKIDES (CY) 1969-ben született Cipruson, majd a török katonai megszállást követően 1974-ben szüleivel Nagy-Britanniába emigrált. A Közel-Keleten tett utazásai során különböző népek tradicionális zenekultúráját tanulmányozta, majd az angliai York Egyetem zenetudomány szakán tanult. Később Hollandiába költözött, ahol Louis Andriessen tanítványaként a Hágai Konzervatórium diákja volt. Ebben az időszakban együtt dolgozott Dick Raaijmaakers független hang-művésszel. Jelenleg feleségével és kisfiával Amsterdamban él. Zeneszerzőként különböző hangforrásokat szintetizál, a tér és idő kapcsolatának elemzésével a média újszerű és hibrid formáit keresi. Művei többségében a hagyományos előadásmódot a digitális médiával kombinálja, mindeközben megszállottan kutatja a konvencionális előadásmód alternatíváit. Projektjeiben keresi a válaszokat a kérdésekre, hogy a zene valójában mit közvetít, az emóció és a nyelv kapcsolata miként befolyásolják a zenei élményt. Olyan együttesek számára komponált, mint ASKO (NL), Icebreaker Ensemble (UK), Ensemble Integrales (D), és MAE (NL), amelynek a művészeti igazgatója. Együttműködött továbbá a MusikFabrik (D), Orkest de Volharding (NL), Nozferatu (UK), Palmos (Gr), London Sinfonietta (UK), LOOS (NL), Percussion Group Den Haag (NL), Zephyr Quartet (NL), Esprit Ensemble (CA), Nsemble (RU), Ensemble Cantus (Cr), és másokkal. Improvizál az Amsterdam elektronikus improv színpadán, Red v Green néven állandó duót alkot Andy Moor-al (the Ex), valamint a Magpie nevű improvizációs táncos-zenés együttes tagja. Több mint ötven zeneművet komponált, a legutóbbiak közül Strobo (30') hat ütősre üvegre és sztroboszkópra; Scape (80') videóra és együttesre; Spinoza (or I am not where I think myself to be) (90') zeneszínház; Subliminal: the Lucretian Picnic (45’) együttesre, videóra, élő elektronikára; Lab Fly Dreams (25’) BBC felkérésére együttesre és elektronikára, the Buffer Zone (60’) zeneszínház, Escamotage (70’) zeneszínház (FNM Staatsoper Stuutgart) és Wordless (50’) 12 elektronikus portré fejhallgatóra és PA-ra. Több műve van előkészületben: színházi zene Daniel Danis szövege alapján a Theatre Cryptic (Glasgow) számára, multi-média darab a MusikFabrik felkérésére (Koln)/ZKM (Kalsruhe), valamint saját zenekara, a MAE számára az ipari korszak táviró kódjait alapul használó sorozat. 2000 szeptemberében Gaudeamus
zeneszerző díjat nyert a conSPIracy cantata című
darabjával –melyet a The Wire magazin "modern
klasszikusnak" jellemzett. Az innovatív és
elektronikus zene UNSOUNDS CD kiadó alapítója és
tulajdonosa.
|
|
Alvin LUCIER (USA) a XX. századi ameriakai új zene
nagy öregje, az ún. pszichoakusztikus zene úttörője,
avantgárd zeneszerző és előadóművész.
|
|
Felix PROFOS (CH) (1961) Svájcban született,
zeneszerzést Roland Mosernél tanult Baselben. A
kilencvenes évek közepétől főleg hangszeres
együttesekre komponál, műveiben néha egyszerű
elektronikát vagy videót is alkalmaz. Évente
általában két darabot ír, újabban különböző
irracionálisan ismétlődő motívumokkal valamint
egyszólamú és mikrotonális dallamokkal dolgozik.
|
|