Arditti vonósnégyes (UK) A világhírű Arditti Quartet a kortárs és korábbi 20. századi művek avatott interpretátoraként vált ismertté, nevéhez számos zeneszerző – köztük Cage, Carter, Kagel, Kurtág, Ligeti, Stockhausen és Xenakis – vonósnégyesének bemutatója fűződik. A közel harminc éve – 1974 óta – fennálló együttes munkájának döntő jelentőségű eleme a zeneszerzőkkel való szoros együttműködés. Meggyőződésük szerint egy modern zenemű autentikus interpretációjához elengedhetetlenül szükséges a komponistával való intenzív közös munka, mely nemcsak az előadók, hanem a szerző számára is hasznos és tanulságos lehet. A játékosok oktatói munka iránti elkötelezettségét jól mutatják a vonósnégyes mesterkurzusai és műhelyei fiatal előadóművészek és zeneszerzők számára. A kvartett tagjai 14 éven keresztül (1982-1996) tanítottak a nemzetközi kortárs zenei élet meghatározó nyári kurzusain Darmstadtban. Az Arditti vonósnégyes diszkográfiája jelenleg 130 CD-t tartalmaz. 32 éves fennállásuk óta számos díjjal tüntették ki az együttes munkáját. Több alkalommal elnyerték a Deutsche Schallplatten Díjat, és hozzájuk került a Gramophon Award a legjobb kortárs zenei felvétel kategóriában 1999-ben (Elliot Carter) és 2002-ben (Harrison Birtwistle). A nagy presztízsű Ernst von Siemens Zenei Díjat 1999-ben nyerték el zenei életművükért. |
|
Pascal DUSAPIN (FR) 1955-ben született a Párizs melletti Nancy-ban. A Sorbonne Egyetemen művészettörténetet és esztétikát tanult. 1974-1978 között Iannis Xenakis szemináriumait látogatta, 1981-1983-ig a római Villa Medici ösztöndíjasa, majd 1993-1994-ig az Orchestre National de Lyon ösztöndíjas zeneszerzője volt. Zeneszerző pályafutása elejétől
kezdve számos díjban és elismerésben részesült: 1977.
a Foundation de la vocation kitüntetése; 1979. Hervé
Dugardin díj (SACEM); 1993. az Académie des
Beaux-Arts díja; 1993. Syndicat de la Critique Prix;
1994. a SACEM „Szimfónikus Zenei” kitüntetése; 1995.
Francia Kulturális Minisztérium Grand Prix National
de Musique; 1998. Victoire de la Musique az Orchestre
National de Lyon CD felvételére; 2002. „Az Év
Zeneszerzője” kitüntetés.
(Brigitte Massin) |
|
Stuttgartban született 1935-ben.
Zenei tehetsége egészen korán megmutatkozott,
zeneszerzéssel már serdülőkorától kezdve foglalkozik.
Zongorázni Jürgen Uhdenél, zeneszerzést és elméletet
a Stuttgarter Musichochshule-ban 1955-1958 között
Johann Nepomuk David-nál tanult, és a szeriális
zeneszerző Luigi Nono első magántanítványa volt
Velencében. 1965-ben egy rövid ideig a Genti Egyetem
elektronikus zenei stúdiójában dolgozott, majd ezt
követően szinte kizárólag az instrumentális zene
irányába fordult.
|
|
Alvin LUCIER (USA) Alvin Lucier a XX. századi ameriakai új zene nagy öregje, az ún. pszichoakusztikus zene úttörője, avantgárd zeneszerző és előadóművész. 1931-ben született a new hampshire-i Nashua-ban. Tanulmányait a Yale és Branderis egyetemeken végezte, ezután Rómában Fullbright ösztöndíjasként tanult, 1962-től a Branderis Egyetem tanára és az egyetemi kórus vezetője volt. A Music For Solo Performer (1964-65) című darabját, amelyben az agyhullámok által generált hangzás először szólalt meg élő előadásban, a zeneirodalom mérföldkövének tekinti a modern zenetudomány. Az akusztikus jelenségek kutatása terén, az I Am Sitting in a Room (1970) című kultikus művével új iskolát teremtett. A műben egy általa előadott szöveg hangfelvételét többszörösen lejátssza és rögzíti egy akusztikus térben. A szöveg az adott terem akusztikai paramétereinek megfelelően fokozatosan zenei hagnzássá formálódik. Munkái a zenei installáció területén is zenetörténeti jelentőségűek. A "Music On A Long Thin Wire" (1970) című darabjában egy nagy mágnes pólusain keresztül kifeszített huzalt oszcillátor segítségével hoz mozgásba, melynek következtében a felerősített vibrációk gyönyörű éteri hangzásokat eredményeznek. Darabjait a világ minden táján játsszák, olyan helyszíneken is, mint pl. a Carnegia Hall vagy a Donaueschingeni Fesztivál. A Musik Texte, Köln 1995-ben REFLECTIONS/REFLEXIONEN címmel kétnyelvű kiadvánnyal tisztelgett a művész előtt, melyben kottákat, interjúkat és írásokat közöltek tőle. Lucier 1970 óta a mai napig a Wesleyan Egyetem tanára. Legutóbbi munkái között számos hanginstallációt, szóló hangszerekre írt darabokat, kamara-, és zenekari műveket hallhatunk. |
|
Marco STROPPA (I, F) A zeneszerző, kutató és tanár Marco Stroppa Veronában született 1959-ben. Zenei tanulmányait Verona, Milánó és Velence konzervatóriumaiban végezte. Fulbright ösztöndíjasként 1984-86 között a Media Laboratory of the Massachusetts Institute of Technology komputerzene, kognitív pszichológia és mesterséges intelligencia kurzusait látogatta. 1980 és 1984 között a Padova-i Egyetem komputerzene centrumában (CSC) dolgozott, és itt született meg első zongorára és számítógépre írt műve, a Traiettoria. Pierre Boulez meghívására 1982-től a Párizs-i IRCAM-ban dolgozott, majd 1987-ben a Zenei Kutató Osztály élére nevezték ki. 1990-ben posztjáról lemondott, és teljes mértékben csak a zeneszerzésre és a kutatásra koncentrált. Az IRCAM-mal való folyamatos kapcsolata zenei műveltségét és zeneszerzői munkásságát is mind a mai napig alapvetően befolyásolja. 1987-ben létrehozta a Szombathelyi Nemzetközi Bartók Fesztivál zeneszerzés és számítógépes zene kurzusát. Gerard Grisery utódaként Párizsban a Conservatoire National Supérieur de Musique zeneszerzés tanszékén tanított, majd 1999-től Stuttgartban, Helmut Lachenmann utódaként a Musikhohschule zeneszerzés és számítógépes zene tanára. Repertoárja az akusztikus hangszerek és az új média gazdag lehetőségeit öleli fel. Komponált koncertműveket, zenei drámát, rádió operákat, és számos más speciális projektben vett részt. Munkája során sok ihletet merít az előadókkal való személyes kontaktusokból (többek között Pierre-Laurent Aimard, Cécile Daroux, Florian Hölscher, Thierry Miroglio, Jean-Guihen Queyras, Benny Sluchin). Intenzíven foglalkozik a hangzás és a tér kapcsolatával, a hangszerek színpadon való áthelyezésével a zene térbeli kibontakozásának dramaturgiájára törekszik. Korábbi művei: Traiettoria (1982-84) zongorára és számítógépre, Hiranyaloka (1993-4) zenekarra, Proemio (1990), in cielo in terra in mare (1992) két rádió opera, Zwielicht (1998) nagybőgőre, ütősökre, elektronikára és 13-D hang projekcióra. Jelenleg több versenyművén dolgozik: az Orchertre de Paris számára (Ritratti senza volto), csellóra és zenekarra (And one by one we drop away) piccolo és vonószenekarra (No Boughs). |
|
Iannis XENAKIS (Gr) 1922-ben született egy Romániában
letelepedett görög család gyermekeként. Xenakis
"kívülállónak" érezte magát, és ez az érzés egész
életén keresztül meghatározta identitását, mint ahogy
azt az interjúiról megjelent könyvének címe is
érzékelteti "il faut être constamment un immigré"
(mindig bevándorló maradok). Édesanyját öt éves
korában vesztette el, és tíz éves volt, amikor egy
bentlakásos iskolába került a görög Szpétsze
szigetén. 16 évesen Athénba költözött, ahol
tanulmányait a Műszaki Egyetemen folytatta egészen a
második világháborúig, amikor a német megszállást és
a brit inváziót követően ellenállásba vonult. Ennek a
harcnak a nyoma egy súlyos sebhely formájában örökre
a fél arcán maradt, elvesztette a bal szemét is, majd
miután halálra ítélték, Párizsba menekült. Mérnök
asszisztensként Le Corbusier irodájának alkalmazásába
került. Szakmai gyakorlat hiánya ellenére
kreativitása és intellektusa a nagyhírű építészmérnök
Le Corbusier, és a zeneszerző Olivier Messiaen
figyelmét is felkeltette, aki felfedezvén tehetségét,
bátorította és támogatta Xenakis zeneszerzői
ambícióit. Első, a Donaueschingen-i Fesztiválon
bemutatott Metastasis c.művének akkoriban vitatott
sikerét követően teljes mértékben a zeneszerzésnek
szentelte magát.
|
|