MÉDIAPARTNEREINK
Provokalia Choirs > > >________Játssz a hangokkal, formáld a szólód! > > > ________Szonifikáció > > >________Quintet.net > > >

Provokalia Choirs

rövid, erőteljes vokális darabok, tömeghangokra

Provokalia Choirs
vezeti: David MOSS [USA, GER]

helyszín: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
időpont: december 6. (szombat), 16.00 - 19.00
A hang ereje és kifejezése mindig fizikai, elragadó, és megdöbbentő. A Provokalia Choir új értelmet ad sok hang együttes megszólaltatásának.

Minden egyes Provokalia Choir könnyen megtanulható, együtt mégis komplex módon hangzó frázisok, loop-ok, textúrák, hangszínek, énekek, és vokális táncok kaleidoszkópja. A darabok 3 és 10 perc közötti hosszúságúak, és rövid idő alatt begyakorolhatóak bármely énekesekből vagy amatőrökből álló csoporttal.

A workshop alatt kétszer találkoznak a résztvevők és David MOSS. Az első alkalommal betanulnak néhány Provokalia művet, másodszor pedig David MOSS irányításával előadják a fesztivál zárókoncertjén.

A műhelyre várjuk a humort és az éneklést szeretők jelentkezését.

Játssz a hangokkal, formáld a szólód!

Játssz a hangokkal, formáld a szólód!
vezeti: David MOSS [USA, GER]

helyszín: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
időpontok: december 6. (szombat), 11.00 - 14.00
december 7. (vasárnap), 11.00 - 14.00
Mi a szóló? Nevezhetjük az egyéniség architektúrájának, a személyes idő és az excentrikus személyiség megnyilvánulásának, ami akkor mutatkozik meg, amikor a saját, általunk választott anyaggal dolgozunk: a testtel, a lendülettel, a szöveggel, a zenei gondolattal, a hangszerrel...

De honnan is ered szóló? Igazából a szóló sohasem egyszerű vagy tiszta, hanem mutációk halmaza. A memóriasejtek az agyban több funkciót is ellátnak, így a pillanatnyi megnyilvánulások kiszámíthatatlan gesztusokhoz és formákhoz vezethetnek. Mint ahogyan az életben is: a struktúrák és a keretek ugródeszkaként működnek összekeverve az emlékeket, a hangokat, a fantáziát, a történelmet, a vágyat, a narratívát és az időzítést.

A műhely a résztvevők kreációit használja kiindulásul: közös és egyéni éneklést, hangszeres játékot, mozgást - meglepetésekkel, korlátokkal, túlzásokkal. Három napig leszünk együtt egy előadás-centrikus műhelyen, hogy megtapasztaljuk a szólók létrehozásának és előadásának örömét.

A műhelyre olyan énekesek, nem-énekesek, performerek, színészek, zeneszerzők, zenészek, táncosok és költők jelentkezését várjuk, akik már rendelkeznek némi előadói tapasztalattal.

Szonifikáció

Stewart COLLINSON
Iain G. ARMb
vezeti:
__Stewart COLLINSON [UK] – video
__Iain G. ARMb [UK] – audio

helyszín: Trafó Reaktor
időpontok: december 4. (csütörtök), 14.00 - 17.00
december 5. (péntek), 11.00 - 14.00
december 5. (péntek), 16.00 - 18.00
december 6. (szombat), 11.00 - 14.00
december 6. (szombat), 15.00 - 17.00
december 7. (vasárnap), 11.00 - 14.00
A digitális technológia lehetővé teszi, hogy szinesztéziás kapcsolatokat kreáljunk az érzékelt adatok között. A múltban számos művész vizsgálta a hang, a szín, a forma és a mozgás összefüggéseit különféle műfajokban és médiumokban. A szonifikáció azt vizsgálja, hogyan lehet bizonyos struktúrákat illetve azok változásait hanggal kifejezni (az első, a gyakorlatban is felhasznált eszköz, a Geiger-Müller cső, amely az ionizáló sugárzás mértékét hanggal jelzi).

A műhely célja, hogy a résztvevők audiovizuális munkákat hozzanak létre, melyek a képi adatokat arra használják, hogy különböző szonifikációs eszközöket alkalmazva vizsgálják a kép és a hang közötti mélyebb összefüggéseket. Ehhez kézzel rajzolt filmeket készítenek, melyeket digitalizált formában számítógéppel fejlesztenek tovább és hangosítanak meg.

A néhai Daphne ORAM munkássága és "Oramics" elnevezésű fejlesztése megteremtette egy optikai szintetizátor lehetőségét 35 mm-es filmre kézzel rajzolt hullámformákat felhasználva. A hullámformákat a 35 mm-es filmvetítő-technológiából adaptált optikai hangsávolvasó alakította hanggá. A művészettörténeti példa (és más szonifikációs munkák) bemutatása elvi kiindulásként szolgál a résztvevők munkáihoz.

A műhely két helyszínen zajlik majd, és része a Lincoln Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem közötti új hálózati együttműködésnek. Diákok egy csoportja a Lincoln Egyetemen már novemberben előkészít kézzel rajzolt és digitalizált videókat. A fesztivál alatt a magyarországi résztvevők is készítenek rajzolt videókat. A két csoport (Lincoln, Budapest) az így előállított vizuális anyagot meghangosítja (szonifikálja). A munka folyamán lehetőség nyílik arra, hogy a résztvevők munkáikat a MNW Fesztivál alatt az internet segítségével kicseréljék, megosszák, és így közös művek jöjjenek létre.

A műhely végén az elkészült munkákat a fesztivál zárókoncertjén mutatjuk be.

Quintet.net

quintet.net
vezetik:
__Georg HAJDU [GER]
__Johannes KRETZ [A]
__Kai NIGGEMANN [GER]
__Ivana OGNJANOVIĆ [SER]
__SISKA Ádám [H]

helyszín: Trafó Stúdió
időpontok: december 4. (csütörtök), 15.00 - 17.00
december 6. (szombat), 11.00 - 14.00
december 6. (szombat), 15.00 - 17.00
december 7. (vasárnap), 11.00 - 14.00

A műhely bevezetést nyújt a Quintet.net hálózati multimédia szoftver használatába, melyet Georg HAJDU fejlesztett. A program segítségével egyszerre öt elektronikus zenész, egy videó-előadó és egy karmester tud játszani a rendszeren. A játékosok a hálózaton keresztül kommunikálnak egymással chat, hagyományos kotta, grafikus kotta és a "karmester" üzeneteinek segítségével.

A szoftver 1999 óta folyamatos átalakulásban van, több komponensből áll. A Quintet.net moduláris rendszere lehetővé teszi, hogy a felhasználók saját audio (MAX/MSP) és video (Jitter) alkalmazásaikat integrálják a rendszerbe. A program támogatja a mikrotonalitást is.

A műhely résztvevői a fesztivál zárókoncertjére készítenek elő hálózati előadást.  A műhely témája hangszintézis/hangátalakítás vezérlése kontrollerekkel, hálózati improvizáció létrehozása, saját Quintet.net modulok kreálása.

A műhelyre lehet hozni saját felszerelést - számítógépet, kontrollert – (ez nem feltétele a részvételnek) és kedvenc hangokat, képeket, videókat.

A műhelyre olyan résztvevők jelentkezését várjuk, akik rendelkeznek alapvető ismeretekkel a MAX/MSP szoftverről és más zenei alkalmazásokról.