Vykintas BALTAKAS (LIT): Pasaka - egy tündérmese
szóló zongorára (1995-1997)
Valaki egy történetet mesél. Magának, vagy
valaki másnak. Teljesen lényegtelen. Ami lényeges,
az a vágy, hogy történetet meséljen. A szükség! A
történet önmagában is...
A PASAKA szövege az indiai mitológia különböző
részein alapul – a világ
teremtésén, az éjszaka teremtésén, a halál
születésén...
(Vykintas Baltakas)
|
|
EÖTVÖS Péter (H): "Kosmos" (1961)
1961. április 12-én Gagarin elsőként hagyta el,
és repülte körbe a Földet egy űrkabinban. A
tizenhét éves Eötvös Péter ekkor komponálta a
Kozmoszt annak az élménynek a hatására, hogy
"Gagarin űrrepülésével a világ hirtelen kinyílt, és
határtalannak tűnt" számára.
A kompozíció egy zenei "ősrobbanással" indul,
melyet sorban követnek a világegyetem
kialakulásának stációi és epizódjai. A háromszoros
fortéban megszólaló hosszú trilla az "univerzum
oszcilláló tengelye", ami a mű folyamán egyre
tágul, majd zsugorodik. "Üstökösök" hatolnak át a
zenei téren, csillagalakzatok formáját idéző
akkordok és lefelé haladó "aszteroid-skálák"
kíséretében. Elhalad előttünk egy "naprendszerek
között lebegő űrhajó", majd a zene
"meteoritfelhőbe" keveredik.
Eötvös a zenei űrutazást kétszer is megszakítja
Bartók Az éjszaka zenéje c. művéből vett, rövid
idézetekkel. Végül a mulandóság bizonyossága a
kozmikus örökkévalóságot is hatalmába keríti – a
darab egy negyed másodperccel az "újabb ősrobbanás"
előtt véget ér.
"A humor minden művemben jelen van. Ez
egyfajta világnézet és életfelfogás. A tragikus,
drámai pillanatokban a humor jelenti a túlélést. Ez
egy olyan magatartásforma, amellyel találkozhatunk
Shakespeare-nél meg Beckettnél is. Úgy
érzem, hogy nálam is minden pillanatban jelen
van."
(Eötvös Péter)
|
|
Georg Friedrich HAAS (A): "Ein Schattenspiel"
(2004) zongorára és élő
elektronikára
A zongorát egy elektronikus árnyékszólam követi,
amely az eredeti dallamhoz képest 24 másodperces
késéssel, kánonszerű visszhang formájában
jelentkezik. A visszhang azonban kissé szokatlanul
viselkedik, mivel kicsit gyorsabban halad, mint a
zongorista eredeti játéka, ezért a két szólam
között negyedhangnyi elhangolódás keletkezik, amely
váratlan, érdekes hangmagasságbeli súrlódásokat
eredményez.
A darab alatt nem változik az eredeti beállítás.
Azonban az elektronikus dallamárnyék gyorsabb
mozgása következtében a szólamok közötti 24
másodperces időeltolódás folyamatosan csökken.
A kezdet szélsőséges tágasságát követően a két
szólam – egész közeli kapcsolatba bonyolódva –
a darab végére majdnem összetalálkozik.
(Johannes Kretz)
|
|
Johannes KRETZ (A): "KlangLogBuch" zongorára
és elektronikára:
"ponso no tao" (2005), plenty o’ nothing
(2006)
Florian Hoelscher megrendelésére, világpremier
A "KlangLogBuch" egy eddig még befejezetlen
ciklus, amely egymástól különböző kultúrák és
társadalmak zenei szemléletét és rítusait jeleníti
meg. Célja nem egy objektív vagy egy komplett
etno-zenei katalógus elkészítése volt. A zeneszerző
önmagával kísérletezik belehelyezve magát szinte
találomra kiválasztott kultúrák és igen szokatlan
kondíciók közé, és az ily módon szerzett élményeit
a ciklus kompozícióiba kondenzálja.
A "ponso no tao", a ciklus első darabja többhetes
(a taipei Gazdasági és Kulturális Iroda által
támogatott) tanulmányút során, különböző tajvani
bennszülött törzseknél (Yami, Paiwan, Peinan,
Bunun, Toroko és Ami) folytatott kutatás eredménye.
Ezek az ausztronéz eredetű kis népek mindegyikét
speciálisan önálló zenei stílus jellemzi. Az
éneklés arrafelé nem csupán kulturális vagy
folklorisztikus tevékenység, hanem az élet szerves
része, ami minden esetben rituálékhoz vagy a
mindennapok tevékenységeihez kapcsolódik.
A projekt tudományos része különböző énekstílusok
felvételével kezdődött, amely elsősorban a hang
artikuláció finomságaira, a hangképzésre, a
hangzások kialakítására és a hangmagasságok
összekötésének módozataira összpontosított. Az
énekesekkel készített interjúk szintén sokat
segítettek az élettel és a zenével kapcsolatos
gondolkodásmódjuk megértésében. A felvételekről
később egy kifejezetten erre a projektre tervezett
szoftver segítségével készült elemzés.
A projekt kompozíciós részéhez hozzátartozott egy
olyan számítógépes modell paletta kidolgozása,
amely a felvételek alapján új hangzás-nyelvezetet
kialakítva összeköti, és egymás mellé helyezi az
ázsiai hangartikuláció gazdag módozatait a zongora
jellegzetességeivel, az egyik legeurópaibb hangszer
kontrasztáló hatású, egyenletes hangolásával.
A törzsek tér és idő érzékelése, amely erősen
különbözik a nyugat-európaitól, erősen
befolyásolták a hang formálását és térbeli
leképzését ebben a darabban.
A ciklus második darabja, a "plenty o’ nothing" az
észak-amerikai jelenségre és a kontinens zenei
kincseire fókuszál. A mű George Gershwin "Porgy és
Bess" egyik dalára idézi, amelyben a gazdagság és
az értékek kérdése kerül "megvitatásra"
meglehetősen együgyű, de mégis humoros módon. A
"hangartikuláció észak amerikai paradigmáinak"
nevezhető töredékek interakcióba kerülnek, és
konfrontálódnak a zongorával, és a térben
speciális topológia-halmazok szerint
helyezkednek el.
(Johannes Kretz)
|
|
LIGETI György (H):
Etude Nr. 8. "Fém" (2. füzet 1988-94)
Etude Nr. 5. "Szivárvány" (1. füzet, 1985)
Egy jól előadott zongoradarab fizikai élvezetet
eredményez. Ilyen hangzó-motorikus gyönyörforrás
gazdag lelőhelye számos dél-szaharai kultúra. Az
ugandai xilofón-együttesek polifón játéka, a
zimbabwei lamellofon zenészek, a Közép-Afrikai
Köztársaság, Malawi, Kamerun és számos más régió
zenei stílusai inspiráltak arra, hogy a zongorán
hasonló technikai lehetőségeket keressek. Két
szempontot tartottam fontosnak: az egyik, az
európaitól független metrikus gondolkodásmód, a
másik, olyan illuzórikus és ritmus – hallható, de
nem eljátszott – dallam alakzatok lehetősége,
amelyek két vagy több valós hang kombinációjából
keletkeznek (Mauritz Escher "képtelen"
perspektíváihoz hasonlóan).
Én magam csak a mozgás afrikai ideáját használom,
nem a zenét. (...)
A geometria (a topológia motívum-deformációja, és a
fraktál-geometria önhasonló formái) szintén
ösztönző erővel hatott rám, amit Benoit
Mandelbrotnak és Heinz-Otto Peitgennek köszönhetek.
És csodálattal adózom Conlon Nancarrownak! Az
"Etüdök gépzongorára" c. művéből tanultam a
ritmikai és matrikai komplexitást. Ő mutatta meg,
hogy milyen kifinomultan összetett ritmikus-zenei
világ rejlik azokon a korlátokon tól, amelyeket
mindeddig elfogadottnak tekintettünk a "modern
zenében".
A jazz-zongoristáknak is hálával tartozom, mindenek
előtt Thelonious Monk és Bill Evans
zeneköltészetének. Az Arc-en-ciel (szivárvány) című
etűdöm, majdnem jazz. A Fém magyar szó "fényesebb"
utalásrendszerrel rendelkezik (mint pl. az angol
metal - fordító), hiszen a fény magyar szó
jelentése és hasonló hangzása komoly hatással van
rá.
"Minden hatás ellenére, amely engem ért,
etűdjeim nem nevezhetőek sem chopini, sem debussyi,
sem pedig afrikai vagy jazz-zenének, netán
matematikai konstrukciónak. Nem avantgárd, nem
tonális és nem atonális művek. Virtuóz
zongora-darabok; etűdök, mind pianisztikus, mind
zeneszerzői értelemben. Egyszerű
gondolatcsírából növekvő organizmusként jutnak
el a bonyolultság magas fokáig."
(Ligeti György)
|
|
Karlheinz STOCKHAUSEN (D): Klavierstück VII
(1955), Klavierstück VIII (1954-55)
A Klavierstück I-XII című zongoradarabokat, a
"rajzokat", ahogy egyszer maga a szerző nevezte
őket, Stockhausen 24 és 33 éves kora között
komponálta. Ebben az időszakban olyan témák
foglalkoztatták, mint az elektronikus és pontszerű
zene, a zene térbeli szerepe, az aleatória, a
csönd, a zaj... Stockhausen ismertségéhez vezető
útján, az ún. úttörő korszakban –– amikor nagy
hatással volt rá Schoenberg dodekafóniája, Messiaen
zenei anyagkezelése és Webern konzekvens
struktúrálása – alapjaiban értelmezte újra a zenei
elemeket és a köztük létrejövő viszonylatokat.
A zenei elemek mérhetővé paraméterekké, számokká,
táblázatokká való átalakítása lehetővé tették
számára, hogy egy eddig ismeretlen racionalitásfokú
zeneszerzői rendszert alakítson ki.
Célja harmóniailag teljesen koherens művek
létrehozása volt, amelyekben az anyag és forma
minden szintjét áthatja az arányok szériáinak és
azok leszármazottainak egységes eredete.
|
|