Arditti Quartet, Marco STROPPA - műleírások > > > ________ Termek-Rituálék-Régiók - műleírások > > >

Peter ADRIAANSZ: Structure #VII (2006)

A Structure #VII megírásakor Adriaanszt a Schwarzschild Radius, azaz az idő és a gravitáció mozdulatlanságának fizikai jelenségei ihlették. A darab egy 16 művet magába foglaló partitúra (Structures I – XVI) részét alkotja, amelyet bármilyen összetételű és számú együttes vagy zenekar előadhat, elektronikus késleltetéssel vagy anélkül, és a hangtechnikai adottságok széles spektrumán mozogva a végtelenség és a "szférák zenéje" világába kalauzolja a hallgatót.


Nicolas COLLINS: Pea Soup II (1974-2002)

A "Pea Soup" első verziója Nicolas Collins tanuló évei alatt született. Egy önstabilizáló áramkör (eredetileg három Countryman fázis eltoló), mindannyiszor eltéríti az audió visszacsatolás (gerjedés) frekvenciáját, ahányszor elkezd felépülni a feedback.
Az éles hangzást tompa, kongó hangok bizonytalan motívuma, egy helyspecifikus rága váltja fel, amely tükrözi a terem akusztikus "személyiségét".
Ingatag formára épülő hindu motívum váltja, amely a terem akusztikus adottságaitól függően tükröződik vissza. Az egymásra épülő dallamok különböző térbeli mozgásokkal, zajkeltéssel vagy akár egy fuvallatnyi hideg levegő beengedésével is befolyásolhatóak.
A darab létezik installáció formájában, amikor a közönség által keltett hangokra reagál a rendszer, és koncertverzióban, ahol az előadók aktivitása befolyásolja a visszacsatolást.


Yannis KYRIAKIDES: Seventeen and a Half (2003)

A "Seventeen and a Half" fantázia, amely Edgar Varése Density 21.5 című fuvoladarabjának töredékeire épül. A mű részletei poliritmikus szövetté fonódnak össze, miközben a Density 21.5 első frázisának két, 100-szorosára nyújtott hangmintája szól. Mindez egy kimerevített "pillanatot" és radikálisan különböző ütemváltásokat és tempókat eredményez egy lassan változó harmonikus környezetben.
A darab ötletét a szerző olvasmányai inspirálták a Varése-t ért hatásokról, amikor Párizsba érkezett 1903-ban. Ezek egyik legfontosabbika Bergson "egyidejűség" elmélete volt.
"Milyen az időtartam, ami a rajtunk kívül esik? Csak a jelen, vagy inkább, ha ezt a kifejezést választjuk, az egyidejűség. A külső dolgok kétségtelenül változnak, de a változások momentumai nem követik egymást, ha megtartjuk a szó eredeti jelentését, kivéve a tudatot, ami az elmékezetünkben tartja őket. A rajtunk kívül eső világot egy adott pillanatban egyidejű pozíciók teljes rendszerének észleljük, az ezt megelőző egyidejűségekből semmi sem marad."


Alvin LUCIER: Still Lives (2001)

Az experimentális zene úttörője Alvin Lucier éveken kereszül foglalkozott különböző hangjelenségekkel, kísérletei egészen az agyhullámok által generált hangzás kutatásáig terjednek. A "Still Lives" egy meditatív darab zogorára és színusz hullámokra.


Felix PROFOS: Mafra Dream (2005)

A mű címe a Texasban található Mafra városára utal, ahol Donald Judd vizuális művész legújabb munkáiról állandó kiállítást hozott létre. A kiállítást sajnos még nem láttam, de "álmodom" arról, hogy ez a vágyam egyszer még megvalósulhat.
A Mafra Dream-ben nem arra tettem kísérletet, hogy a zeném úgy szóljon, ahogy Judd munkái kinéznek (ez valóban értelmetlen lett volna), de néhány koncept elképzelésemet Judd ún. "különleges tárgyai" ihlették. Zenei nyelve fogalmazva a darab három hangból komponált egyszólamú dallam, amelyet az ütőhangszer véletlenszerű ritmusainak és szabályos frázisainak folyamatos váltakozása kísér.


Henry VEGA: Vapour Collisions

A Vapour Collisions a tudomány a fikció és a művészet szárnyán egy képzeletbeli teret tár elénk, ahol fémpárafelhők, vibráló húrok és membránok ütközéseinek lehetünk tanúi. A mű címe a 17. században élt holland matematikus és fizikus, Christiaan Huygens "Theory of Collisions" (Az ütközés elmélete) felfedezésére utal.
A Vapour Collisions a belfasti Sonic Arts Reserch Centre-ben született, és Stefan Bilbao által kifejlesztett fémlemezek fizikai modelljeinek hangmintáit alkalmazza.
A mű a MAE két művészeti igazgatója, Yannis Kyriakides és Roland Spekle valamint a Fonds voor de Scheppende Toonkunst felkérésére jött létre.


(Henry Vega)