Arditti Quartet, Marco STROPPA - műleírások
> > >
________ Termek-Rituálék-Régiók
- műleírások
>
> >
Peter ADRIAANSZ:
Structure #VII (2006)
A Structure #VII megírásakor
Adriaanszt a Schwarzschild Radius, azaz az idő és a
gravitáció mozdulatlanságának fizikai jelenségei
ihlették. A darab egy 16 művet magába foglaló
partitúra (Structures I – XVI) részét alkotja,
amelyet bármilyen összetételű
és számú együttes vagy zenekar előadhat,
elektronikus késleltetéssel vagy anélkül, és a
hangtechnikai adottságok széles spektrumán mozogva
a végtelenség és a "szférák zenéje" világába
kalauzolja a hallgatót.
|
|
Nicolas COLLINS: Pea Soup II (1974-2002)
A "Pea Soup" első verziója Nicolas
Collins tanuló évei alatt született. Egy
önstabilizáló áramkör (eredetileg három Countryman
fázis eltoló), mindannyiszor eltéríti az audió
visszacsatolás (gerjedés) frekvenciáját, ahányszor
elkezd felépülni a feedback.
Az éles hangzást tompa, kongó hangok bizonytalan
motívuma, egy helyspecifikus rága váltja fel, amely
tükrözi a terem akusztikus "személyiségét".
Ingatag formára épülő hindu motívum váltja, amely a
terem akusztikus adottságaitól függően tükröződik
vissza. Az egymásra épülő dallamok különböző térbeli
mozgásokkal, zajkeltéssel vagy akár egy fuvallatnyi
hideg levegő beengedésével is befolyásolhatóak.
A darab létezik installáció
formájában, amikor a közönség által keltett
hangokra reagál a rendszer, és koncertverzióban,
ahol az előadók aktivitása befolyásolja a
visszacsatolást.
|
|
Yannis KYRIAKIDES: Seventeen and a Half (2003)
A "Seventeen and a Half" fantázia,
amely Edgar Varése Density 21.5 című fuvoladarabjának
töredékeire épül. A mű részletei poliritmikus
szövetté fonódnak össze, miközben a Density 21.5 első
frázisának két, 100-szorosára nyújtott hangmintája
szól. Mindez egy kimerevített "pillanatot" és
radikálisan különböző ütemváltásokat és tempókat
eredményez egy lassan változó harmonikus
környezetben.
A darab ötletét a szerző olvasmányai inspirálták a
Varése-t ért hatásokról, amikor Párizsba érkezett
1903-ban. Ezek egyik legfontosabbika Bergson
"egyidejűség" elmélete volt.
"Milyen az időtartam, ami a
rajtunk kívül esik? Csak a jelen, vagy inkább, ha
ezt a kifejezést választjuk, az egyidejűség. A
külső dolgok kétségtelenül változnak, de a
változások momentumai nem követik egymást, ha
megtartjuk a szó eredeti jelentését, kivéve a
tudatot, ami az elmékezetünkben tartja őket. A
rajtunk kívül eső világot egy adott pillanatban
egyidejű pozíciók teljes rendszerének észleljük,
az ezt megelőző egyidejűségekből semmi sem
marad."
|
|
Alvin LUCIER: Still Lives (2001)
Az experimentális zene úttörője
Alvin Lucier éveken kereszül foglalkozott különböző
hangjelenségekkel, kísérletei egészen az
agyhullámok által generált hangzás kutatásáig
terjednek. A "Still Lives" egy meditatív darab
zogorára és színusz hullámokra.
|
|
Felix PROFOS: Mafra Dream (2005)
A mű címe a Texasban található
Mafra városára utal, ahol Donald Judd vizuális művész
legújabb munkáiról állandó kiállítást hozott létre. A
kiállítást sajnos még nem láttam, de "álmodom" arról,
hogy ez a vágyam egyszer még megvalósulhat.
A Mafra Dream-ben nem arra tettem kísérletet, hogy a
zeném úgy szóljon, ahogy Judd munkái kinéznek (ez
valóban értelmetlen lett volna), de néhány koncept
elképzelésemet Judd ún. "különleges tárgyai"
ihlették. Zenei nyelve fogalmazva a darab három
hangból komponált egyszólamú dallam, amelyet az
ütőhangszer véletlenszerű ritmusainak és szabályos
frázisainak folyamatos váltakozása kísér.
|
|
Henry VEGA: Vapour
Collisions
A Vapour Collisions a tudomány a
fikció és a művészet szárnyán egy képzeletbeli teret
tár elénk, ahol fémpárafelhők, vibráló húrok és
membránok ütközéseinek lehetünk tanúi. A mű címe a
17. században élt holland matematikus és fizikus,
Christiaan Huygens "Theory of Collisions" (Az ütközés
elmélete) felfedezésére utal.
A Vapour Collisions a belfasti Sonic Arts Reserch
Centre-ben született, és Stefan Bilbao által
kifejlesztett fémlemezek fizikai modelljeinek
hangmintáit alkalmazza.
A mű a MAE két művészeti igazgatója, Yannis
Kyriakides és Roland Spekle valamint a Fonds voor de
Scheppende Toonkunst felkérésére jött létre.
(Henry Vega)
|
|