TOUCH KIÁLLÍTÁSTrafó Stúdió február 5. - 8., 18.00 - 22.00 óra között megnyitó: február 5., 18.00 óra |
|
A Touch kiállítás hangszerein érintéssel kell játszani. Ez nyilvánvalónak látszik, de nem is telt el olyan hosszú idő azóta ('70-es, '80-as évek), hogy még számítógépes billyentyűzetre volt szükség ahhoz, hogy programozni tudjuk a számítógépes hangszerek többségét. Ezelőtt pedig ('50-es, '60-as évek) kábeleket kellett összekötni, gombokat kellett csavargatni, hogy kezelni lehessen az elektronikus hangszereket, és egyszerre csak egy paramétert lehetett változtatni. Ezeket a "hangszereket" nem igazán úgy tervezték, hogy zenei hangszerként működjenek. Sokkal inkább tudományos szerkezetek voltak, melyket abból a célból hoztak létre, hogy kísérletezni lehessen segítségükkel a hangokon, nem pedig muzsikálni velük. Manapság az elektronikai berendezések lényegesen olcsóbbakká váltak, és meg tudjuk építeni saját zenei ill. előadói hangszereinket. Ezen hangszerek kitalálói (zeneszerzők, zenészek, színházi rendezők, művészek, stb.) úgy gondolták, semmilyen hangszer sem túl őrült vagy túl személyes, hogy létrehozzuk. A hangszereknek a továbbiakban nem muszáj kielégíteniük a személytelen tömegkultúra eltompult ízlését, amely általában szereti úgy hagyni a dolgokat, ahogyan vannak. Az új hangszerek tehát szabad folyást engednek a képzeletnek. Ez mindazokra igaz, akik tervezik őket, és aki játszanak rajtuk. A "Touch" kiállítás olyan hangszereket mutat be, amelyek hangokat - néhány esetben képeket - adnak ki az érintés hatására. A hangok (néha a képek) megváltoztathatóak dörzsöléssel, összenyomással, lökéssel, simogatással vagy integetéssel. Némelyik hangszerből énekléssel lehet hangokat kicsalni vagy úgy, hogy megérintünk egy másik személyt, aki éppen játszik rajta. A hangszerek ötlete azoktól a fejlesztőktől származik, akik számtalan hangszert terveztek a STEIM vendégei számára az elmúlt években: Tom DEMEYER, Frank BALDÉ, Jorgen BRINKMAN, Michel WAISVISZ, Bert BONGERS, Dorothée MEDDENS és Steina VASULKA. |