. : Duncan CHAPMAN : Stewart
COLLINSON : de
ereprijs : Tran Quang
HAI : Trio Lignum : GERGYE
Krisztián : .
|
|
|
|
Szabadúszó zeneszerző, hangzásművész és oktató. Az
élő elektronika specialistája. Akusztikus
hangszerekre, zenekarra, hangszalagra komponál, de
készít hangzó szobrokat is. Gyakran dolgozik
táncosokkal, akik ultrahang-érzékelők segítségével
adják elő zenéjét.
Nagy szerepe volt a Sonic Arts Network oktatói tantervének kidolgozásában, gyakran ír iskolás gyerekek által előadható darabokat. Jelenleg egy, a londoni diákoknak készülő projekten dolgozik, melyet a londoni Royal Festival Hall új orgonájának avatásán adnak elő. Az előadást a BBC Radio 3, Nagy-Britannia klasszikus zenei állomása is közvetíteni fogja. Alkotója a "Sound Magic" (Hangvarázs) c. CD-ROM és könyv tanároknak szánt anyagának. |
|
|
|
Stewart COLLINSON [UK] _ honlap link-> - Gyakorló filmkészítő művész vagyok. A mozgóképpel végzett munkámat mélyen áthatja az a filmrepertoár, melyet a mozi kezdetei óta hoztak létre filmművészek. A mozgóképet a történetmesélők, az információközlők és az ideológiagyárosók is felfedezték a maguk számára a XX. század korai szakaszában, fontos azonban megkülönböztetnünk tőlük a vizuális művészeket, akik más célok érdekében fordultak e médium felé. Mellőzvén a narratívát, mint időstrukturáló eszközt, sokan fordultak a zene, mint modell felé, hogy ennek az új, képi időalapú médiumnak időbeosztását megszervezzék. Ilyen módon vizsgálva a kérdést, a mozgókép absztrakt médiummá válik, amely fel tud szabadulni a reprezentáció terhe alól, elsőrban mozgással és ritmussal operálva. A jelenlegi és a most születőben lévő digitális technikák a művészek számára lehetővé teszik, hogy méginkább összemossák a határokat a létező művészeti formák között. Mint művész, hiszek a tradicionális és innovatív technológiák és munkamódszerek keverésében, hogy eljussak az ún. "látható zené"-hez. |
|
Munkám több fajta aktivitást tartalmaz: mint
művész készítek mozgóképeket magában álló vászonra
és galéria-installációkhoz; mint oktatási projektek
vezetője dolgozom regionális, nemzeti és nemzetközi
szervezetek részére zeneszerzőkkel, zenészekkel és
táncosokkal. Ezeknek a projekteknek az eredménye
lehet szintén magában álló vászonra történő
vetítés, több vászonra vetített installáció vagy a
videó- és hanganyag élőben történő keverése.
|
|
|
|
de ereprijs orchestra [NL]_ honlap link->
A holland "de ereprijs orchestra" teljes
egészében a kortárs zene iránt kötelezte el
magát. A hagyományos formációkon túl gyakran
hoznak létre speciális projekteket különböző
társművészekkel együtt. Ennek keretében olyan
multimediális művek előedásáben vettek részt,
melyke a zenét tánccal, vizuális alkotásokkal,
filmmel és építészettel kombinálták.
1989. óta szoros kapcsolatokat építenek ki külföldi zeneszerzőkkel is. Ennek következtében repertoárjuk nagy részét olyan darabok alkotják, melyeket számukra írtak holland és más nemzetiségű szerzők. Az együttes különleges formációja és rendkívül nyitott, "zeneszerzőbarát" hozzáállása miatt mind a színpadi prezentáció, mind pedig a megszólalás változtatható az ún. "klasszikus" kamarazenekari stílustól a pop zenekari ill. elektronikus zenei stílusig. Ennek eredményeképpen a "de ereprijs" a lehetséges hangzások széles skáláját képes kínálni mind a velük dolgozó zeneszerzők, mind pedig a közönség számára. |
|
|
|
Tran Quang HAI, az egyik ősi éneklési technika, a "khoomei" (torok v. felharmonikus ének) nagymestere (előadója, kutatója, újraalkotója). A "khoomei"-t a harvanas években fedezi fel magának a nyugati világ. Ezzel a különleges technikával egyszerre két hangot tud az énekes létrehozni, egy - a doromb hangjához hasonló - alaphangot és a torok feszességétől, a szájüreg alakjától és a nyelv helyzetétől függő másik, magasabb hangot, az alaphang valamelyik felharmonikusát. Olyan kutatók és zeneszerzők foglalkoztak munkáikban a jelenséggel, mint pl. VARGYAS Lajos, Karlheinz STOCKHAUSEN, Meredith MONK. Tran Quang HAI a modern technológia legújabb
eszközeivel fedezi és mutatja be a torokéneklést.
"A felharmonikusok éneke" c. filmjében
röntgenfelvételek és szonogramok segítségével
követhetjük a megszólaló zenét. Elmélyült kutatásai
és gyakorlatozása révén a felharmonikus éneklés
első számú specialistájává vált, melyről számos
tudományos cikke, a világ különböző tájain tartott
koncertjei, pedagógiai műhelyei és hangfelvételei
tanúskodnak.
|
|
Tapasztalait a zene több területén - etnomuzikológia, kortárs zene, jazz, elektroakusztikus zene, zeneterápia - alkalmazza. Több kitüntetés tulajdonosa, jelenleg Párizsban a Tudományos Kutatások Nemzeti Központjában (CNRS) és a Museé de l'Homme etnomuzikológiai osztályán dolgozik. |
|
|
|
Trió Lignum [H]
Lignum - latin szó: jelentése fa.
A trió 1997-ben alkalmi társulásként kezdte
pályafutását a szombathelyi Bartók Fesztiválon, egy
"időutazásnak" szánt koncerttel. A koncert
műsorában merész ötlettel szembesítették egymással
Ockeghem-Cage, Senleches-Kurtág, Mozart-Berio stb.
zenéit. Játszottak szólódarabokat, duókat és
kísérletképpen - triókat.
A kísérlet folytatódott. A következő koncertműsorok összeállításakor a XII. századtól napjainkig olyan mérhetetlen mennyiségű anyag került a kezükbe, hogy önként adódott egy új műfaj megteremtésének a lehetősége. Az általuk feltárt zenei világhoz modern hangszereik olyan újszerűen és frissen kapcsolódtak, hogy kikerülhetetlenné vált egy új, eddig nem létező hangzáskép kidolgozása. |
|
Természetesen repertoárjuk egy
részének születésekor hangszereik még nem léteztek,
mégsem tekintik e műveket átiratoknak, hiszen saját
korukban "elődeik" az övékhez hasonló szabadsággal
és hangszerelési fantáziával játszották őket.
|
|
|
|
saját táncformanyelv megteremtésére törekszik,
amely a tradicionális jávai és a kortárs tánc
ötvözésében nyilvánul meg. Karakteres, csak rá
jellemző koreográfiái többnyire képzőművészeti
ihletettségűek (Egon SCHIELE, Hieronymus BOSCH).
2003-ig a KOMPmÁNIA Táncszínházi Társulat táncosa
volt. Önálló koreográfiai munkássága mellett a
FRENÁK Pál Társulat állandó vendégművésze.
|
|
|